Hundredth stond vroeger te boek als stevige hardcore-formatie, maar is ondertussen al zo’n drie jaar overgeschakeld op zachtere shoegaze-melodieën. Voor het eerst sinds die plaat stond de band opnieuw in Antwerpen, deze keer in het kleine JC Bouckenborgh.
De beperkte capaciteit van de zaal was op maat van Hundredth, dat ondanks die toegankelijkere sound niet meteen een grote nieuwe schare fans lokt. Op zich jammer, want de ‘Iridescent’-ep van vorig jaar is spek naar de bek voor liefhebbers van de betere galmende gitaarmelodieën. De band stak van wal met het titelnummer van die ep en ging niet verder terug in de tijd dan ‘Rare’.
In Merksem sloten de Amerikanen een tournee van drie weken af, en dat merkte je aan het energiepeil van de band. Veel beweging zat er niet in, en dus kon je zonder problemen met je ogen dicht proberen genieten. Alleen zou je dan niet merken dat zanger Chadwick Johnson ook zelf gitaar speelde. Hij stond zo stil dat een groot deel van z’n gitaarlijnen verloren gingen. Hij gaf aan moeite te hebben om zichzelf te horen zingen, al was dat vanuit het publiek gelukkig niet merkbaar.
Door die nogal statische performance en de gebrekkige publieksrespons – voorprogramma Ryan Caraveo scoorde op dat vlak beter met Johnson als begeleiding – bood de show weinig meerwaarde tegenover de studioversies van de nummers. Dat er een vijftal fotografen het hele optreden lang kriskras door het publiek wandelden en de eerste rij meermaals bezet hielden, hielp ook al niet echt. Opvallendste moment was nog de cover van ‘How soon is now’, maar er bleken weinig Smiths-fans in de zaal te zijn. Op een zaterdagavond zijn we niet tevreden met zo’n doordeweekse show.
Flood Floorshows organiseert binnenkort optredens van Orchards (14.04), The Plot In You (15.04) en Renounced (19.04). Een volledig overzicht en tickets vind je op de website van de concertpromotor.