Lala Lala-frontvrouw Lillie West speelde zich eind vorig jaar met haar tweede album ‘The lamb’ wereldwijd in de aandacht. Aan die plaat wordt nu ook een eerste tournee buiten thuisland Verenigde Staten gekoppeld, en die hield zondagavond halt in de Witloofbar van de Botanique.
Foto’s door Michelle Geerardyn
In de kelder van de Brusselse zaal werd West bijgestaan door de geijkte formatie bassist, gitarist en drummer. Die laatste twee bleken onderling inwisselbaar, en ze ruilden in totaal drie keer van instrument. Ondertussen leunde de bassist achteloos tegen de gewelven, en rolde hij met gevoel voor dramatiek even over de grond. Frontvrouw West bleef nog het meest gefocust van allemaal, zelfs wanneer haar drummer naar het einde toe haar mutsje even kwam rechtzetten.
Zo achteloos de band op het podium stond, zo gejaagd joegen ze hun setlist erdoor. Het onverstaanbare gelal van Lillie West werd ondersteund door niet aflatende drumroffels, en een gitariste die er niet voor terugdeinsde om de knoppen van haar versterker open te draaien. Dat kwam het eerst tot z’n recht in het beukende ‘I get cut’ en meeslepende ‘When you die’. Uit haar samplemachine toverde de frontvrouw zowel strijkers (in ‘Siren 042’, dat ze samen met Yoni Wolf van WHY? schreef) als blazers van albumafsluiter ‘See you at home’. Zo gaf ze toch een eigen draai aan de verder klassieke indierock-bezetting.
Op haar tweede album propte ze twaalf nummers in 32 minuten, en ook in de Botanique ging het vooruit. Het aantal ongemakkelijke bindteksten bleef beperkt (“You’re so quiet! Do you have secrets?”) en er werd alleen even stilgestaan bij de herkomst van andijvie, die blijkbaar in de Witloofbar lag. Wij zijn weetjesmensen, wij appreciëren dat. En de ongedwongen aanpak van Lala Lala kon ook op onze bijval rekenen.
In de Botanique kan je binnenkort Hippo Campus (26.02), Tender (27.02) en Homeshake (01.03) aan het werk zien. Info en tickets vind je op de website van de zaal.