‘I love you, honeybear’, de tweede plaat van Josh Tillman onder zijn Father John Misty alias is een van de beste dingen die het prille jaar 2015 al te bieden had. Daarbovenop schijnt de man op de bühne een vat vol charisma te zijn, waardoor zijn optreden in de Botanique al een tijdje dubbel onderstreept in onze agenda stond. We waren daarin blijkbaar niet de enigen; de Orangerie mocht namelijk het bordje ‘sold out’ voor het raam schuiven.
Op 4 maart speelden Father John Misty en Kieran Leonard in de Botanique in Brussel. Caroline Vandekerckhove was er bij en kwam terug met deze beelden. Het verslag is van de hand van Beau Janssens.
Voor al dit moois moesten we eerst ene Kieran Leonard doorstaan. De Ier viel meteen op met zijn geblondeerd haar en verschrikkelijk lelijke t-shirt. Dit in tegenstelling tot zijn muziek. Die was vooral onopvallend, bleek en dus best saai. Leonard bracht in zijn eentje folkliedjes die je eerder van je puberende zus zou verwachten. Hij won waarschijnlijk wel enkele zieltjes met zijn droge bindteksten. Zo waarschuwde hij dat hij met zijn volgende nummer de tent zou vernielen met een gigantische drop om vervolgens weer een ballad in te zetten. Lachen geblazen natuurlijk, maar het nam niet weg dat zijn optreden niet goed genoeg was.
Josh Tillman oftewel Father John Misty nam zijn eerste stapjes als muzikant van achter een drumstel (met onder andere een korte passage bij Fleet Foxes). Al van bij het opkomen was echter duidelijk dat het een goede zaak was dat hij het slagwerk verliet voor de microfoon. Met veel swagger stapte hij het podium op en zette hij de titelsong van zijn laatste album in. Zijn présence zoog alle aandacht op en deed ons met zijn dramatische voordracht en zijn natural cool meermaals denken aan Nick Cave. Met elke heupslag vielen er meer en meer dames in zwijm en na ‘When you’re smiling and astride me’ waren de oververhitte kreetjes al ontelbaar (niet alleen afkomstig van vrouwen trouwens). Tillman voelde zich zelfs objectified nadat iemand riep dat hij nog meer met zijn achterste moest schudden.
Allemaal goed en wel, maar om ons te bedwelmen moet het muzikaal ook snor zitten. Met maar één strijker op het podium vreesden we dat de prachtige arrangementen die ‘I love you, honeybear’ zo goed maakten door de mand zouden vallen. Ongegrond zo bleek, want de viool zat goed vooraan in de mix waardoor ze toch echt kon uitblinken. Nummers als ‘Strange encounter’, ‘Chateau lobby’ en ‘Nancy from now on’ kregen bovendien een voller geluid aangemeten door twee, soms zelfs drie, gitaren. Hierdoor werd de toch onvermijdelijke leegte opgevuld.
Het was tot de bissen wachten op prijsnummer ‘Bored in the USA’, dat enkel op de piano begeleid werd. Dit zorgde ervoor dat de geniale teksten nog beter uit de verf kwamen. Tijdens de Leonard Cohen cover ‘I’m your man’ ging Tillman vervolgens voor de laatste maal op de knieën en de buit was binnen bij het publiek. Afsluiter ‘Every man needs a companion’ was hierna een beetje overbodig, maar niemand leek er om te malen. Father John Misty veroverde vanavond een stek in ons lijstje van gevestigde waarden.
De Botanique programmeert binnenkort nog Warpaint (15.03), Purity Ring (08.04) en Dans Dans + Yuko (16.04). Info, tickets en de volledige concertkalender vind je op hun site.