De Amerikanen van The Brian Jonestown Massacre mogen tevreden zijn. Hoewel het achttal eerst geprogrammeerd stond voor de Rotonde verkochten ze toch de Orangerie schijnbaar moeiteloos uit. Dat lijkt misschien geen straffe prestatie voor een band die maar liefst 15 albums op zijn conto heeft staan, toch wordt de groep meestal op de grote neo-psychedelische stapel gegooid waarin zich ook nog rivalen The Dandy Warhols bevinden en waarover enkele jaren geleden nog de bijna mythologische documentaire Dig! verscheen.
Aan al dat gewedijver zal voorprogramma Les Big Byrd alvast niet deelnemen. De Zweedse band rond Joakim Åhlund nam album ‘Back To Bagarmossen’ zelfs op bij BJM frontman Anton Newcombe en ook vanavond zouden ze nog opduiken tijdens de hoofdact. Hun eigen set paste door alle diversiteit wonderwel bij die van het hoofdprogramma en was ook visueel best bijzonder door de lichtklauwen van de gitaristen en het flikkerend hesje van de drummer.
Bert Savels maakte de foto’s, Emily Griffiths leverde het verslag.
Het is altijd even afwachten in welke bezetting The Brian Jonestown Massacre in concert zal treden. De band zag inmiddels al meer dan veertig muzikanten de revue passeren waarbij enkel zanger Anton Newcombe als spilfiguur bleef fungeren en de groep in leven hield. Dat dit gelukt is en de bende zelfs meer dan ooit bruist, wordt dinsdagavond wel snel duidelijk. De multi-instrumentalisten krijgen bij elk nummer een stevig applaus en het publiek is al snel in de ban van de boeiende mix van bluesrock en jangle pop.
Het is nochtans best vreemd wat de band op het podium doet. Meer dan eens lijken de Amerikanen vooral in een onverstoorbare roes te spelen, met een enigszins wazige blik en volop gefocust op hun instrumenten, terwijl Brussel steeds een stuk minder onbewogen is gedurende de bijna twee uur dat het concert zal duren. The BJM laat songs als ‘Not If You Were The Last Dandy On Earth’, ‘Jennifer’ en ‘What You Isn’t’ voor zich spreken, wat misschien wel terecht is door hun ervaring en de kwaliteit van de sterke melodieën, al zijn ze wel zichtbaar verrast door de enthousiaste sfeer die geen moment verdwijnt.
Met onder andere Glastonbury op de agenda is het eigenlijk een eer om The Brian Jonestown Massacre te mogen aanschouwen in de Botanique. Smeuïg, subtiel en schijnbaar met de vingers in de neus weet de band zich te onderscheiden van al de rest, iets waarvan veel artiesten nog heel wat van kunnen leren.
De Botanique programmeert binnenkort onder meer First Aid Kit (28.09), Fat White Family (3.10) en Warpaint (27.11). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.