Zeggen dat Bazart behoorlijk goed bezig is, is een understatement. Met ‘Tunnels’ en vooral ‘Goud’ hebben ze twee enorm sterke hits te pakken en hun debuut-ep kreeg lovende kritieken. Bijgevolg was hun optreden in Het Depot al ruim op voorhand hopeloos uitverkocht.
Op 10 februari speelden de heren van Bazart in Het Depot. Charlotte Bidée was erbij en nam foto’s, Beau Janssens schreef een verslag.
In de vorm van Faces On TV kregen we meer dan een gewoon voorprogramma te zien. Met ‘Love/dead’ heeft Jasper Maekelberg immers een fijn hitje te pakken en er wordt bijzonder hard uitgekeken naar hun debuut-ep. Live hoorden we een minder subtiele versie van Balthazar, die wat meer op synths gericht leek. Vooral de nummers met een iets luchtigere melodie vielen in de smaak. Wanneer de songs echter donkerdere oorden opzochten, verslapte onze aandacht en was de richting die de nummers uit wilden gaan ons niet echt duidelijk. Geen paniek echter, we telden namelijk nog minstens hits met radiopotentieel. Van Faces On TV hebben we het laatste dus zeker nog niet gehoord.
Bij het betreden van de zaal viel ons meteen op dat driekwart van het opgedaagde publiek van het vrouwelijke geslacht was. Zanger Mathieu Terryn maakte de oorzaak hiervan meteen duidelijk. Terryn ziet er uit als een minder extravagante Max Colombie, met een présence die zeker kan tippen aan die van de Oscar & The Wolf-frontman. Wij telden minstens 6 poses die zo op een poster bij de Joepie zouden passen en die telkens voor oververhitte kreetjes zorgden.
Ook muzikaal klopte het plaatje volledig. De keuze voor het Nederlands als voertaal zorgde sowieso al voor een opvallende factor die hen onderscheidde van andere indiepopbandjes. Hun succes alleen hier aan toeschrijven zou evenwel de geweldig clevere songs oneer aandoen. Telkens werd handig omgesprongen met de spanningsopbouw waardoor zelfs de mindere nummers live tot een hoger niveau werden getild. De trucjes waren niet nieuw: refreinen net lang genoeg uitstellen, valse eindes inlassen en ten gepaste tijde de songs laten losbarsten. Toch hanteerde de band deze elementen perfect en hoewel de set vooral uit nieuw werk bestond, lieten ze onze aandacht op geen enkel moment verzwakken. Ook de samenzang (soms vergezeld van wat autotune) benaderde de perfectie en blonk uit in onder andere ‘Tunnels’ en de Jeugd Van Tegenwoordig-cover ‘Sterrenstof’
Nieuwe nummers als ‘Luxe’ en ‘Abramovitch’ doen vermoeden dat dit verre van het eindpunt voor deze jongens is. Zelfs een slappe uitvoering van afsluiter ‘Goud’ kon niet vermijden dat we na dit optreden nog zekerder zijn van het feit dat Bazart wel eens heel erg groot zou kunnen worden.