We zijn bijna aan het einde toe van Les Nuits Botanique, en het lijkt wel alsof de Botanique verbouwingswerken gepland heeft. De Rotonde bleef door de line-up van gisteren met Pogo Car Crash Control en Cocaine Piss niet gespaard. Het was een stevige avond vol adrenaline die de Botanique tot de laatste noot verwoeste.
Foto’s door Mich Segers
Pogo Car Crash Control stormden als een op hol geslagen cavalerie de Rotonde binnen, waardoor we niet veel tijd kregen om afscheid te nemen van onze trommelvliezen. De lichtman wist zich ook vanaf de eerste minuut te amuseren door aan een recordtempo elk knopje te bedienen – als bij wonder werd niemand afgevoerd met een epilepsieaanval. De Fransmannen klonken heel vuil en gedroegen zich daar ook naar door zich regelmatig te trakteren op ranzige bierdouches. Ondanks alle smerigheid wist de band zich heel sympathiek te maken door een sixpack Maes uit te delen in het publiek. Het enige spijtige was dat de act na een tijdje begon te vervelen. De drums bleven genadeloos onze gehoorgangen in bonken, de gitaristen bleven maar springen van de basdrum en de zanger zijn longen begaven het bijna onder het constante gebrul. Onze aandacht verwaterde wat naar het einde toe en het was misschien daarom dat de zanger van Pogo Car Crash Control zich bijna ophing aan zijn extreme lange microkabel.
Cocaine Piss besloot om meedogenloos de ravage verder te zetten. We kregen een intro van de saxofoon die tierde tot die erbij neerviel, een beetje een voorbode van wat frontvrouw Aurélie Poppins erna van plan was. Deze instrumentale entree was bijgevolg het langste nummer van het hele daaropvolgende show. Wie keek op het programma zag dat Cocaine Piss uitgerekend was voor een uur, hierop had iemand al lachend de opmerking gemaakt dat ze dan drie keer hun repetoire zouden spelen. Ondanks dat Aurélie en co hier zelfs nog mee zouden wegkomen, hebben ze dat gelukkig niet gedaan. We werden maar liefst op een optreden van 45 minuten getrakteerd, zonder herhalingen dan nog wel. Dat we allen uitgeteld naar buiten liepen samen met frontvrouw Poppins is natuurlijk geen verrassing meer.
Intens was het kernwoord gedurende de hele show en ’Sex weirdos’ en ‘Masturbation’ mochten hierbij de kous afbijten. Aurélie kwam vredevol op het podium gewandeld met haar “shiny pants”. Het zwevende meisje maakte al snel plaats voor bevende, trillende dansbewegingen waarvan David Byrne nog aardig wat zou kunnen leren. Ze bewoog zich voort als een bezetene en betrok het publiek quasi continu bij het optreden. Er was even tijd voor een praatje, alhoewel? Ten midden van dit gezellig babbeltje besloot de band om weer te spelen waardoor Aurélie haar hyperkinetische zelve amper onder bedwang kon houden en opnieuw veranderde van poeslief meisje in de fatalistische frontvrouw.
‘Cosmic bullshit’ passeerde en prompt werd heel de Rotonde een springende sekte waarbij mensen in het rond vlogen en doken onder de microkabel van Aurélie. Af en toe lag ze even op de grond te kreunen en trok ze sommigen de dieperik mee in en zo snel als ze viel, sprong ze ook weer recht. Dan hield ze de micro voor je mond hield en was je verplicht om alle pijn van het leven uit je lichaam te tieren. Iedereen amuseerde zich kapot, al was het maar als observator in een veilig hoekje, al stond je ten midden van het gekke gebeuren of als band op het podium. We kregen even de fijne uitlaatklep waar we op hoopten.
Wanneer Cocaine Piss afsloot, besloot het publiek dat ze nog niet genoeg hadden. Er werd met ritmisch gebonk op de planchet vloer gesmeekt om een bis. De band kwam terug op, echter was Aurélie even zoek, gelukkig duurde de zoekactie niet te lang en werden we nog getrakteerd op een ‘encore’ van welgeteld een minuut lang. Laat dit dan meteen de genialiteit van de avond samenvatten. Poppins besloot om nog een laatste keer de ziel uit haar lijf te tieren en liet te Botanique vervolgens verdwaasd en verwoest achter.
In de Botanique kan je binnenkort nog Little Simz (06.05), Iceage (06.05) en Snail Mail (23.05) aan het werk zien. Een volledig overzicht en tickets vind je op de website van de zaal.