Na het overweldigende succes van debuutsingles ‘Tunnels’ en ‘Goud’ mochten de jongens van Bazart hun nieuwe ep voorstellen in een uitverkochte AB Club. Met nog grote shows in Gent en Leuven op de planning, zou de show van gisterenavond voor het vijftal een vuurdoop worden.
Eerst stond het derde optreden ooit van de gehypete rapper Glints op het programma. Met zijn muziek maakte Jan Lemmens een brug tussen de indie- en de hiphopwereld, wat extra hard opviel door de vierkoppige bandbezetting en het belang dat aan de instrumentatie werd gehecht. Waar hiphop vaak draait om het energiek brengen van harde verses, kon de Antwerpenaar het zich door die aanpak permitteren om alles wat meer laidback aan te pakken. Soms werd de set daardoor net iets te chill en voelde hun support aan als een jamsessie, al wist het kwartet ook af en toe goed door te drukken, bijvoorbeeld tijdens een zinderend ‘Dread’.
Foto’s van Agathe Danon
“I love you”-kreetjes werden zondagavond in de Ancienne Belgique vervangen door “ik hou van jou”-gilletjes. En die waren talrijk. Waar de demografie van een publiek ons over het algemeen niet zo kan boeien, bleek die toch vrij opmerkelijk bij Bazart: het vrouwelijke geslacht was in de grote meerderheid, en de kelen schenen gesmeerd voor Mathieu Terryn en co. De toeschouwers kregen ook een frontman te zien die helemaal klaar leek om dit soort publieken in te palmen; die een struikelend intrede kon vermommen als een enthousiast loopje, die de juiste dansjes kende en de demonen in zijn hoofd met veel gevoel voor dramatiek op het podium wist uit te beelden.
Dat sentimentele element kwam duidelijk naar voor in de muziek van het quintet. Waar de richting op de ep eerder poppy is, mochten af en toe ook duidelijk de gevoelens spreken op de eerste verdieping van de AB. Bij momenten, wanneer de nummers meer gestript klonken, dreigde het materiaal daardoor vrij sentimenteel te worden, iets waar Terryns stem zich niet helemaal tot leende. Hij durfde dan al eens wat zagerig klinken, zeker wanneer vocals de hoofdrol opeisten in het songmateriaal.
Interessanter waren de aanstekelijke electropop-hitjes. Bij afsluiter ‘Goud’ sukkelde de bassist met wat probleempjes, maar de euforie maakte alles goed en het nummer bleef ook live gewoon een van de betere Belgische songs van het jaar, met dat heerlijk aanzwellend refrein. Elders hoorden we vrij dreunende electronica op z’n Fatima Al Qadiri’s zich versmelten met The xx-achtige pop en wisten een aantal liedjes zich te onderscheiden met beklijvende instrumentale climaxen. Een gloednieuwe song deed het allerbeste vermoeden, terwijl het materiaal van de voorgestelde ep vlotjes overeind bleef.
We hopen dat op het volwaardige debuut de meer avontuurlijke richting het haalt van de sentimentele, en dat Bazart niet bezwijkt voor het recente succes. Dat het gloednieuwe nummer het hoogtepunt van de avond werd, maakte ons alvast hoopvol.
In de AB kan je binnenkort onder meer nog naar Lianne La Havas, Joey Bada$$ en Flying Horseman. Check hun website voor tickets.