We geven ook dit jaar onze redacteurs carte blanche om terug te blikken op het voorbije (muzikale) jaar.
Ik moet toegeven dat ik de neiging moet bedwingen om in mijn eerste zinnen iets te schrijven à la ‘het is een heel speciaal jaar geweest, een jaar waarin we elkaar niet mocht knuffelen’, maar omdat iedereen (mezelf incluis) al moet kotsen van dat soort intro’s, hou ik het bij een simpele: JOW DE MANNE!
Qua luistergewoontes had de eerste lockdown een positief effect op de ontdekking van nieuwe artiesten en het opvolgen van nieuwe releases voor mij. Mijn last.fm account werd een obsessie (ik moet me bedwingen om er hier geen linkje naar te maken) en ik tikte een gemiddelde aan van meer dan 120 nummers (‘scrobbles’ voor de kenners) per dag tussen midden maart en eind juni. Dat was vooral te danken aan het nieuwe album van Perfume Genius (fier op nummer 1), maar ook door het feit dat ik eindelijk Eefje De Visser en Fiona Apple een eerlijke kans gaf en Porridge Radio ontdekte. Die vier albums staan dan ook hoog in mijn eindejaarslijstje.
Tijdens de tweede lockdown was ik op Erasmus in IJsland en daar daalde mijn interesse in de nieuwste releases dramatisch. In de koude, ongelooflijke mooie landschappen ontdekte ik de oude albums van Sigur Ros en Björk en wakkerde mijn passie voor Radiohead nog maar eens aan. ‘A Moon Shaped Pool’, ‘Kid A’ en ‘In Rainbows’ parkeren nu al 3 jaar op rij in mijn top 10 van meest beluisterde albums van het jaar. Qua nieuwe platen waren het dus eerder typische herfst/winterplaten die mij vergezelden op wandeltochten (Fleet Foxes, Sam Amidon, (natuurlijk) Adrianne Lenker, Bill Callahan, Bob Dylan).
Genoeg narcistisch gelul over mezelf, hieronder mijn 30 beste albums van 2020. Nog een laatste statement om de helft van de redactie te triggeren: ‘Punisher’ van Phoebe Bridgers is overhyped en Waxahatchee is saai.
1) Perfume Genius – Set my heart on fire immediately
2) Fiona Apple – Fetch the bolt cutters
3) Adrianne Lenker – Songs
4) Fleet Foxes – Shore
5) Eefje De Visser – Bitterzoet
6) Porridge Radio – Every bad
7) Fontaines DC – A Hero’s Death
8) Sam Amidon – Sam Amidon
9) Yves Tumor – Heaven to a tortured mind
10) Nordmann – In Velvet
11) Kelly Lee Owens – Inner Song
12) Sufjan Stevens – The Ascension
13) Bill Callahan – Gold Record
14) SAULT – Untitled (beiden)
15) Mary Lattimore – Sliver Ladders
16) Soccer Mommy – Color Theory
17) Arca – KiCk i
18) Bob Dylan – Rough and Rowdy Ways
19) Eartheater – Phoenix: Flames are drew upon my skin
20) Lucas Schreel – We’re never afraid of getting up every morning
21) Phoebe Bridgers – Punisher
22) Peenoise – Forevergem
23) Moses Sumney – Grae
24) SCHNTZL – Catwalk
25) Bombataz – Olympics of Love
26) Grimes – Miss Anthropocene
27) William Basinksi – Lamentations
28) Oliver Coates – Skins n Slime
29) SUMI – Sumi
30) Rolling Blackouts Coastal Fever – Sideways to New Italy
Nummers die meer aandacht verdienden in 2020:
jonathanleandoer96 – evil
Bonzo – Everything I Thought Was Real
King Hannah – Meal Deal
Bombataz – Hi Heels
Sam De Nef – Requiem for a dreamer
Stoop Kid – Thought This Was The Uniform
No Trend – Teen love
Geen eindeloos middelmatig grappig gezever dit jaar, maar wel een shout-out naar Thijs Boyens eindeloze zelfrelativering, het Centre Erasme voor hun podcasts, Ragnhildur Lövdahl voor het sporadische gratis eten wanneer ik was vergeten dat het soms te hard sneeuwt om naar de winkel te gaan in Reykjavik, Lucas Reniers voor zijn unieke persoonlijkheid, de Atlantische Oceaan om van IJsland een eiland te maken waardoor corona mijn jaar niet heeft verpest, Emmanuel Levinas voor het bedwingen van menig identiteitscrisissen, Jordy Preud’homme die altijd als eerste nieuwe indie ontdekt en Janine Gastelu Werth van de KU Leuven om af en toe op mijn mails te reageren. Dankuwel.