De 24 beste club tracks uit 2024

door Yannick Verhasselt

Via Mixlog hebben we het afgelopen jaar getracht wekelijks, en soms iets minder wekelijks, een dj-mix toe te lichten die volgens ons het vermelden waard was. De club scene ligt ons al sinds enkele jaren steeds nauwer en nauwer aan het hart. Via deze round-up lichten we via 24 stand-out tracks het afgelopen jaar in de scene toe.

In een jaar waarin je niet naast ‘brat‘ kon kijken, zowel op als naast de dansvloer mét een edit of zonder, de invloed van de softe pop van Fred Again.. die zich in de V.S. ontpopte tot een artiest die een stadion kan vullen en Europa festivals headlinet en de cinematechno van Anyma en de rijkeluishouse van Keinemusik, vielen op een micro-niveau iets minder opvallende trends op te merken in de club scene.

Zeker; DJ’s zoals Marlon Hoffstadt en DJ Heartstring maakten het afgelopen jaar duidelijk dat hun ironische pop-cuts in een tranceblender een steeds breder publiek trekt. Het zit zelfs zo dat je op sociale media als TikTok of Instagram vaak geen andere dingen meer treft als eurotrash ófwel… hard techno.

Tussen de mazen bleek budots, het Filipijnse street style genre, door te breken bij een breder publiek. DJ Love‘s debuutalbum en zijn alom geprezen dj-sets op diverse radiostations, lag hier onder andere mee aan de basis. Het funky UKG blijft verder een heerlijke voedingsbodem voor dopamine versterkende tunes evenals het grensverleggende UK Bass. Skee Mask (met verrassingsplaat ‘Resort’), Djrum (eveneens met eptje) en Objekt hebben er eveneens weer een boerenjaar op zitten qua output. Het Mexicaanse clublabel TraTraTrax blijft dan weer dé broeihaard voor grensverleggende dembow-based clubmuziek: twee feilloze compilatietapes zijn onder meer hun verdienste het afgelopen jaar.

Hard techno, eveneens een overblijfsel uit de coronaperiode, lijkt evenmin met uitsterven bedreigd. Integendeel, dj’s die snellere bpm’s integreren in hun sets worden schijnbaar, vooral online, op handen gedragen. Het was één van de redenen waarom Paula Temple, toch een hoeksteen binnen techno, het even voor bekeken houdt. “Since covid, I have felt incompatible with the direction of hard techno as a world of influencer performances.“, vertelt ze onder meer op Instagram waar ze eveneens verwijst naar burnoutklachten.

Voorts zorgde Charli xcx‘ ‘brat’ voor veel mensen naast een gepoeierde soundtrack voor hun zomer, ook een soort mindshift. De ironische no-nonsense persona van xcx wakkerde bij veel mensen een hedonistisch kantje naar boven.

Dat weerspiegelt zich zeker in het steeds sneller uitverkopen van niche-elektronische festivals als Horst, Paradise City en Dekmantel tot mastodonten als Extrema Outdoor. Hoewel die trend al veel langer aan de gang is. Beats zijn hotter dan ooit sinds covid. Toch hebben clubs het steeds moeilijker en moeilijker om hun hoofd boven water te houden. Verschillende berichten tonen een neerwaartse spiraal aan in Europa. De afgelopen vier jaar verdwenen zo 37% van alle clubs uit de UK – gemiddeld zo’n tien per maand.

In Berlijn verdwenen pas twee iconische clubs – Watergate en Wild Renate. Hoewel het sluiten van Watergate volgens de organisatie mede werd veroorzaakt door hoge huurprijzen, oorlog en steeds stijgende kosten, linkte men het eveneens aan een shift in het nachtleven. “A change in the nightlife dynamics of the next club generation and a shift in the relevance of club culture in general“, zo omschreef men het. “The days when Berlin was flooded with club-loving visitors are over, at least for now, and the scene is fighting for survival.” Of festivals het brood lopen te pikken van clubs, valt moeilijker te zeggen. Met stijgende gages en kosten, zijn de marges post-corona ook voor hen een pak kleiner geworden.

Elektronische muziek is hotter dan ooit dankzij superstar-dj’s die in megalomane zalen spelen. Zo lijken de Waagnatie of Flanders Expo stilaan een thuishaven te gaan worden voor grootschalige evenementen. Ook het nieuwe Britse Drumsheds, gehouden in een voormalige Ikea-winkel en nu dienstdoenend als nachtclub met capaciteit van circa 15.000, verkoopt hun tickets als zoete broodjes.

Ondanks dat die grote namen het grote volk trekken, focussen steeds meer en meer festivals zich op de basics en op lokaal talent. Horst maakt er bijvoorbeeld een statement van om lokaal talent hun grootste podia tijdens peak-hour te programmeren. De vraag is of die manier van programmeren ook mensen zal doen aanzetten om meer clubs aan te doen. Of dat nightlife meer en meer iets zal worden dat op grote schaal zal worden geproduceerd via grote festival/clubspelers.

Dit zijn de 24 club tracks die ons het afgelopen jaar het meeste zijn bij gebleven.