Vandaag posten we hier in première het eerste nummer van Lingerwalts debuut-ep, een nieuwe artiest op het roster van Montage – het label dat je misschien nog kent van épong. Stream ‘Origins’ hieronder en lees een q&a die we via mail hadden met Wout Vandenbergh, de man achter die mooie artiestennaam, om hem en zijn muziek wat beter te leren kennen.
‘Origins’ is het openingsnummer van de ep ‘Communited’, die verschijnt begin volgende maand en staat vol eigenzinnige technosongs. Zoals je ook hieronder in het interview kan lezen, probeert Lingerwalt niet gewoon dansvloerkrakers te maken, hij wil doorleefde nummers met textuur en diepgang uitbrengen. Die dimensie wordt op deze release toegevoegd door de gevolgen van een breukje in z’n hand: dat heeft de inhoud en de vorm van de muziek op deze ep beïnvloed. Check ‘Origins’ maar eens en let op de geraffineerde uitwerking. De mysterieuze fluitige intro met z’n subtiele achtergrondsamples, de manier waarop de track zichzelf soms lijkt te gaan resetten of de aan Kablam herinnerde, prikkelende outro: ze tonen allemaal dat er hier naast de zompige, verslavende bassen en spaced out motiefjes in de details de echte klasse van een beloftevolle artiest schuilt.
Lingerwalt stelt op 9 maart ‘Communited’ voor op het Gentse feestje Clair Obscur, waar hij uitgenodigd werd door Oaktree. Meer info daarover hier.
Waar ben je in het leven mee bezig buiten muziek?
Op dit moment ben ik laatstejaarsstudent kinesitherapie. Niet meteen iets waar muziek rechtstreeks in het verlengde van ligt, zou je kunnen denken. Ik zie het momenteel eigenlijk als twee aparte werelden waarbij ik me in beide zo goed mogelijk wil ontplooien. In het verleden heb ik al wel gemerkt dat dit niet altijd even makkelijk is, maar ik probeer me zo goed mogelijk een weg te banen tussen de twee.
Toch kan het maken van muziek in mijn ogen een waardevolle toevoeging zijn aan het leven van een therapeut. Het helpen van mensen met een probleem kan heel dankbaar zijn, maar het laat soms een indruk op jezelf na. Soms heb je nood aan een uitlaatklep voor dat soort dingen. Ik ben van mening dat een muzikale vertaling van deze indrukken tot interessante muziek kan leiden. Daarom ben ik benieuwd naar wat mijn ongebruikelijk profiel van therapeut-artiest in de toekomst gaat brengen.
Hoe is je muziek in de huidige richting geëvolueerd?
Ik ben al vanaf zeer jonge leeftijd bezig met muziek, maar echt schrijven van eigen muziek heb ik pas leren kennen toen ik een aantal jaren geleden in een bandje speelde. Destijds maakten we iets wat veel weg had van popmuziek. In die periode begon ik ook met het actief zoeken naar muziek, zo kom je automatisch meer in de subgenres terecht. Voor mij was dat in de elektronische muziek.
Later, als er verschillende leden meer tijd wilden steken in hun studies of andere projecten, besloot ik om op mezelf nummers te beginnen schrijven, op de laptop weliswaar. Alleen muziek maken voelt voor mij totaal anders aan dan muziek maken in een bandje, het is iets veel persoonlijker en dichter bij jezelf. Spelen in een band is leuk, maar iedereen heeft eigen voorkeuren en dan moet je als groep compromissen beginnen te maken. Wanneer je enkel jezelf hebt, is dit nooit een hinderpaal.
Mijn eerste nummers waren qua productie vrij eenvoudig omdat ik nog ervaring miste. Langzamerhand leerde ik mijn materiaal en software beter kennen, waardoor ik mijn muziek van meer textuur en diepgang kon voorzien. Die liefde voor textuur heb ik ontdekt via artiesten zoals onder andere Shlohmo, Jon Hopkins en Burial.
Ik merk dat mijn sound ook wat onderhevig is aan mijn persoonlijk leerproces als producer. Mijn timbre is voortdurend onderhevig aan kleine veranderingen, maar dat vind ik net mooi. Mijn muziek is dus in zekere zin een reflectie van waar ik mezelf op dat moment in dat proces bevind, in combinatie met andere invloeden zoals m’n emotionele staat en omgeving.
Kan je wat meer vertellen over hoe je breuk precies de ep heeft beïnvloed?
Tijdens het afwerken van de EP liep ik een versplinterde (Engels: comminuted) breuk op aan mijn hand. Die breuk was het gevolg van een stommiteit. Karma is a bitch en God straft onmiddellijk, dat heb ik wel ondervonden. Door mijn tijdelijke beperking werd ik gedwongen om in mijn twee werelden – die van muziek en die van kinesitherapie – even een stap terug te nemen. Dat zet je aan het denken. Kleine oorzaken hebben soms grote gevolgen. Op het vlak van muziek werden die laatste loodjes van mijn ep opeens extra zwaar.
Vooral bij het afwerken van ‘Origins’ heb ik met de handen (1 hand althans) in het haar gezeten. Het einde van het nummer is bijvoorbeeld iets dat ik heb proberen maken tijdens die lastige periode. Eerst vond ik dat deel maar niets en had ik het gevoel dat ik er nog verder aan moest werken, maar achteraf gezien vind ik dat uit die emotie iets heel rauws en puurs is gevloeid.
Wat was je doel bij het maken van ‘Origins’ en is het met een reden de openingstrack?
Ik heb nooit echt een specifiek doel als ik aan een nummer begin. Op voorhand kan ik nooit zeggen of het een heftig nummer wordt of het meer downtempo gaat zijn. Voor mij zweeft ‘Origins’ daar ergens tussenin. De oorsprong van het nummer ligt in de grommende baslijn. Ik was een sample van een vriendin haar stem aan het tweaken tot ik plots op een geluid botste dat heel onheilspellend klonk. Ik denk dat daar de mood van het liedje ontstaan is.
‘Origins’ is een nummer dat, zoals ik al vermeldde, veel tijd in beslag heeft genomen voor het volledig klaar was. Ik schrijf niet zo heel snel muziek, maar hanteer graag een breed spectrum aan geluiden die voor mezelf ook een betekenis hebben. Zo zijn de baslijn en de synth dus afgeleid van een vriendin haar zanglijn en zitten er nog percussie-elementen in die afkomstig zijn van allerlei voorwerpen met een zekere waarde voor mezelf. Ik zou in principe eender welke vocal of voorwerp kunnen gebruiken om te tweaken, maar ik geef de voorkeur aan de gedachte dat er persoonlijke, unieke elementen in het nummer verscholen zitten op die manier. Anderen voelen dit misschien niet zo aan, maar dat vind ik minder belangrijk.
Wat mogen we verwachten van je liveset op Clair Obscur?
Op Clair Obscur ga ik mijn nummers zo live mogelijk proberen te brengen. Ik ga een aantal synths en controllers op de dj-booth proberen te proppen om mijn set wat human touch te kunnen geven. Als er kleine foutjes gemaakt worden, maakt dat de set iets meer tastbaar vind ik. Op die manier hoop ik me wat te kunnen onderscheiden van de andere acts die avond, zonder echt de vreemde eend in de bijt uit te hangen. Dansbaarheid is zowat de onderliggende toon van de avond, maar niet mijn primair doel. Ik wil vooral dat het publiek mee is met mijn verhaal, het dansen volgt wel.