Nicolas Michaux pendelt tegenwoordig tussen onze hoofdstad en het Deense Samsø. Op dat eiland nam Michaux z’n tweede soloplaat ‘Amour colère’ op, maar om z’n gloednieuwe studio te tonen kwam hij afgelopen zomer even terug naar de hoofdstad. Een voormalig militair hoofdkwartier in het Woluwepark werd omgevormd tot studio die afwisselend door Michaux z’n band The Soldiers Of Love en Girls In Hawaii gebruikt wordt. Bekijk de sessie hieronder en lees verder voor tekst en uitleg van de muzikant zelf.
The Freehouse is een gloednieuwe studio, maar het gebouw is veel ouder. Het voormalige militaire gebouw deed vroeger dienst als communicatiecel waar missies en strategieën besproken werden. In de cinemazaal die daarvoor gebruikt werd, klinkt nu allesbehalve marsmuziek. Wel vat die authentieke setting – het oorspronkelijke scherm en de stoelen staan er nog steeds – de vintage sfeer die Michaux in z’n songs verwerkt. En dat doet hij zowel in het Frans als Engels. “Dat gebeurt instinctief bij mij. Het is heel anders om muziek in een andere taal te schrijven, bepaalde zaken kan je moeilijk vertalen. Ik probeer dat dan ook niet te doen. Ik wil in de toekomst wel songschrijftradities uit het Engels en Frans bestuderen en vergelijken om er nog beter in te worden.”
De livesessie bevat vijf nummers van de nieuwe plaat ‘Amour colère’: het instrumentale titelnummer, ‘Harvesters’, ‘Enemies’, ‘Parrot’ en ‘Nos retrouvailles’. Vooral het funky ‘Parrot’ blijft bij, niet in het minst door de bijhorende videoclip. ‘Ik heb dat nummer al een hele tijd geleden geschreven, maar was lang aan het zoeken naar de juiste versie om met de band te spelen. Uiteindelijk is het vrij direct en funky geworden. Het nummer draait hiërarchie om: wij moeten de papegaai nazeggen. Voor de bijhorende clip heb ik samengewerkt met Brusselse beeldkunstenaar Yoann Stehr, die 2020 echt wel in your face brengt. Het eerste deel van de clip is een roep tot actie en urgentie, het tweede deel een eerbetoon aan alle actievoerders die zich inzetten voor de klimaatproblematiek, feminisme en de Black Lives Matter-beweging.”
2020 is een bewogen jaar, maar niet de beste tijd voor muzikanten. Toch wou Michaux zijn album niet uitstellen. “Dit is commercieel gezien inderdaad niet de beste tijd om muziek uit te brengen, maar voor deze plaat is het wel het juiste moment. De titel ‘Amour colère’ vat die tweestrijd ook, en ook nummers als ‘Enemies’ en ‘Factory town’ gaan er minder direct over.”