Ondanks de coronaperiode is Lustrous zijn momentum van ervoor niet verloren. Met een nieuwe ep ‘Bright exploits’ en binnenkort een eerste volledig album wil de band vooral veel spelen. We zaten samen met gitarist Kenzo Gyselinck, zanger Laurens Van Moorleghem en bassist Lennart Janzegers om te spreken over hun nieuwe ep en wat er in de toekomst ligt.
Na twee jaar zonder livemuziek is er eindelijk terug een explosie van optredens waar Lustrous de gewillige lont van is. (Kenzo) “Ik denk dat iedereen enorm hongerig was, zowel de band als het publiek, en dat dat een perfecte match is. We hadden ook het geluk dat we net voor corona in stijgende lijn zaten, zowel muzikaal als qua kansen voor de groep. Stilaan zijn we toch onze strepen aan het verdienen in het livecircuit. Toen we geselecteerd werden voor Humo’s Rock Rally voelde het goed om die bevestiging te krijgen. Al blijven we het een vreemd concept vinden om muziek in competitie tegenover elkaar te zetten.”
Het was in ieder geval goed voor de moraal, want kort daarna ging alles dicht door corona. “Het heeft ons wel geholpen om gemotiveerd te blijven. Toen alles in lockdown ging, wilde ik net heel relevant kunnen blijven. Ik ben bijna op het obsessieve af met de band bezig geweest, omdat ik vreesde dat we anders ons moment zouden verliezen. We zijn dan de studio ingegaan om de nummers op onze ep ‘Bright exploits’ op te nemen.”
Bij het werken aan nieuwe nummers komt de aanvang vaak van Kenzo. “Wat ik belangrijk vind is hoe één riff overgaat naar een andere, een overgang die impact heeft eigenlijk. Zodra ik dan een stuk of twee, drie van die delen heb, begin ik die verder uit te werken tot het ruwe skelet van een nummer. De vibe wordt daarin meteen bepaald waarna ik ga puzzelen om tot een eerste versie te komen die ik kan laten horen aan de rest van de band. Meestal maakt Lennart dan al een eerste selectie. Hij is goed in sequenties en heeft een goed gevoel voor hoe lang bepaalde stukken moeten zijn. Daarna geeft hij mij vaak goede inzichten voor dingen waar ik zelf niet opgekomen zou zijn. Zodra die eerste schifting met Lennart is gebeurd, gaan we naar Laurens om te kijken wat hij te zeggen heeft. Hij heeft ook het laatste woord in de keuzes want hij moet het ook voelen.”
“Laurens houdt mij een beetje in het gareel. Ik zou er anders te veel proberen in steken”
(Laurens) “Bij mij gaat het vaak om de structuur van een nummer. Er bestaan standaardbasissen van structuren zoals vers, refrein, vers, brug etc. Die wérken gewoon. Soms moet ik zelf wat gaan zoeken in een nummer om iets van structuur te vinden. Kenzo heeft altijd veel ideeën, soms misschien wat te veel voor één nummer (lacht), maar uiteindelijk geraken we er dan wel. Voor mij moet er een logisch verloop in zitten om verder op te kunnen bouwen. Ik kan niet werken met nummers waar de riffs elkaar gewoon opvolgen. Er moet een goeie hook in zitten.”
(Kenzo) “Hij houdt mij een beetje in het gareel. Ik zou er anders te veel proberen in steken. Dat komt door mijn achtergrond in metal, waar de muziek vaak oververzadigd is. Bij Lustrous proberen we alles net mooi te doseren. Ik vind Laurens daar stilistisch wel sterk in.”
“Omdat we ook veel thuis moesten werken heeft dat er wel voor gezorgd dat we qua werkethiek wel veel toegewijder zijn geworden”
Na enkele maanden was de ep zo goed als af, waarna het werken aan het debuutalbum meteen begon. “Nadat we die eerste nummers in het begin van lockdown klaar hadden, zijn we zo goed als direct beginnen schrijven in onze homestudio aan de nummers die op ons eerste album gaan komen. Toch willen we ons daar nog niet te veel op vastzetten. We willen nu vooral veel spelen en we zijn dankbaar dat we na de pandemie gewoon terug opgepikt worden. Het is mooi om dat te kunnen beleven.”
Veel repeteren zat er tijdens de coronaperiode niet in. (Lennart) “Het heeft een tijdje stilgelegen. Onze repetitieruimte was ook gewoon gesloten, dus daar konden we niet binnen. Op dat moment hadden we ook geen drummer en misten we een gitarist. Eerlijk gezegd hebben we het daar wel wat moeilijk mee gehad. We dachten op een bepaald moment zelfs om gewoon te stoppen. Gelukkig is Gert (Stals drummer bij Arson) dan ingevallen op drums. Met hem zijn we dan heel intensief gaan repeteren zodat hij eigenlijk na twee of drie repetities al de hele set kon meespelen. Omdat we daardoor ook veel thuis moesten werken heeft dat er wel voor gezorgd dat we qua werkethiek veel toegewijder zijn geworden.”
De demo’s nemen ze op in de homestudio van Lennart, maar voor de finale opnames kunnen ze terecht in de studio van Gert. (Kenzo) “Vanaf dag één is Gert een beetje onze producer geweest. Vroeger hebben Gert en ik nog in een andere band gespeeld waarmee we ook DIY onze albums opnamen. Al het materiaal van toen hebben we gewoon bijgehouden, waardoor het evident was om alles zelf te producen. Zo hadden we ook volledige controle over de kwaliteit, het gevoel en de klank ervan. Daarna hebben we het naar Jack Shirley van Atomic Garden Studios die alles gemixt en gemasterd heeft.”
Voor Laurens was de ep die Shirley voor Sunflower producete beslissend. “Hoe hij daar het broze in de muziek naar boven wist te brengen vind ik heel straf. Daarnaast heeft hij ook met Oathbreaker, Amenra en Deafheaven gewerkt. Zijn referenties zeggen eigenlijk al genoeg. Alles klinkt ook heel natuurlijk, wat voor mij de belangrijkste reden was om het door hem te laten doen.”
“Het gaat meer over initiatief nemen en iets te proberen maken in het leven”
De eerste aanzet voor ‘Bright exploits’ kwam er al een tijdje geleden. (Kenzo) “Ik denk dat ik ‘Pink knife’ zelfs al geschreven had toen we nog onze eerste ep gingen opnemen. ‘Glue’ is klaar sinds 2018 denk ik en ‘So it goes’ was klaar net voor de lockdown. Die drie nummers zijn dus in zeer verschillende periodes geschreven, maar we vonden ze wel bij elkaar passen. Ondertussen hadden we wel al nieuwe nummers geschreven, maar deze pasten volgens ons wel goed in een selectie. Je moet een bepaalde soort eenheid weten te creëren of een bepaald gevoel dat er doorheen loopt. Binnen het ‘Bright exploits’ concept vonden we dat de drie uitschieters.”
Op de nieuwe ep is inderdaad een meer hoopvolle weg ingeslagen. (Laurens) “De nieuwe ep is sowieso veel energieker. We hebben een beetje een omgekeerde beweging gemaakt. Waar er op ‘Spiral art’ nog veel Bauhaus invloeden waren is deze ep wat de tegenhanger daarvan. “Het idee van ’Bright exploits’ is dat het een beetje de tegenhanger is van het nummer ‘Dark entries’ van Bauhaus. Het gaat meer over initiatief nemen en iets te proberen maken in het leven terwijl ‘Spiral art’ zoals de titel zegt meer over een neerwaartse spiraal gaat.”
(Kenzo) “Met deze ep wilden we een gigantisch contrast brengen in gevoel, nummers en welke sound dat we gebruiken. De intentie van de muziek is ook compleet anders. ‘Spiral art’ is heel erg in zichzelf gekeerd terwijl we ons nu veel meer naar buiten richten. Exploderen, als het ware. Het is een iets optimistischere visie waarbij we ook meer een connectie met de luisteraar willen aangaan. De vorige ep hadden we nodig als blauwdruk voor hoe we juist wilden klinken. Hier denk ik dat we veel zelfzekerder zijn geworden.”
Die hoopvollere toon is het resultaat van veranderingen in hun persoonlijke levens. (Laurens) “Ik merk dat ik nu veel actiever in het leven sta. Dat vindt zijn weerslag op een natuurlijke manier in de nummers. In heel veel post-punk zit er bijna een glorificatie van u slecht voelen, en daar wou ik wat buiten breken. Ik weet niet of dat tot een bepaald punt eigenlijk iets positief is want je kan jezelf misschien wel in dat negatieve gevoel vinden, maar je kan er ook in blijven zitten.”
(Kenzo) “Volgens mij is de voldoening die je krijgt door de nummers te spelen een belangrijke factor daarin. We proberen uiteindelijk allemaal een gelukkig leven te lijden en muziek en kunst kunnen een manier zijn om u uit te drukken. Eigenlijk wil je liefst van al gelukkig zijn en we worden heel gelukkig van de nieuwe nummers live te spelen met de band zoals die nu is. Er mag nu wat licht in het leven zijn na de donkere periode waaruit we komen.”