Cairo Liberation Front is een Nederlands dj-collectief, met Yannick Verhoeven, Joep Schmitz en Incubate-organisator Joost Heijthuijssen als kernleden, die Electro Chaabi naar het Westen willen brengen. Electro Chaabi is het geluid van de onderlaag van de Egyptische maatschappij. Het genre kenmerkt zich door een grotesk gebruik van autotune, en artiesten die gewoon hun naam over de nummers schreeuwen. De muziek is een grenzeloze bron van energie, en liveoptredens kunnen qua tomeloze woestheid vergeleken worden met punk- en raveshows. Ook de DIY-attitude is sterk aanwezig. Verschillende Egyptische artiesten nemen zelf hun materiaal en boxen mee naar de feesten, omdat de zaalverhuurders vaak niet erg betrouwbaar zijn. Wat af en toe ook terugkeert zijn Westerse nummers die door de mangel worden gehaald.
Net als hun lokale tegenhangers zijn Cairo Liberation Front live een plezier voor oor én oog. Standaardelementen zijn stagedives, waterpistolen gevuld met wodka, wierook, keukenhanddoeken van de Zeeman en buikdanseressen. In 2013 bouwden ze een feestje op Best Kept Secret en in 2014 mochten de heren de laatste festivaldag op Dour op gang trekken. Hun mixtapes, waarop ze de beste electro chaabi-nummers van het moment bundelen, werden al meermaals gepromoot op Noisey en The Quietus, en zelfs The New York Times en The Guardian publiceerden een artikel over hen.
Cairo Liberation Front speelt op vrijdag 6 maart in het Cactus Muziekcentrum te Brugge, in samenwerking met Indiestyle. We spraken ze ook even over hun oorsprong en toekomst.
Indiestyle: Hoe hebben jullie Electro Chaabi ontdekt, en hoe blijven jullie op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de scene?
CLF: Twee jaar geleden ontdekten we een filmpje van ene Islam Chipsy, een keyboardspeler die maniakaal met zijn vuisten op zijn keyboard sloeg. Het hele fragment bezat een soort rauwheid zoals in de punkscène. We besloten verder te zoeken, en ontdekten dat er ook een volledige scene rond Islam Chipsy bestaat. Meer dan enkel een muziekstijl, is Electro Chaabi evengoed een levenswijze.
In het begin was het zeer moeilijk om op de hoogte te blijven van wat er allemaal leefde in het wereldje, omdat zowat alles in het Arabisch gaat; er wordt nauwelijks Engels gesproken. We moesten zeer veel onze toevlucht nemen tot Google Translate. Tegenwoordig is het makkelijker, we hebben vlot toegang tot de kanalen waar de nummers geüpload worden en we staan ook in contact met enkele lokale artiesten.
Indiestyle: Wat is jullie doel met Cairo Liberation Front?
CLF: Wij proberen om een kant van de Arabische wereld te belichten die bijna nooit in de media komt. Via Electro Chaabi wordt het echte leven in de sloppenwijken weergegeven, dus het beeld dat iedereen doodsbang schuilt in hun huizen klopt niet. We proberen om aandacht te creëren in het Westen voor de plaatselijke artiesten. In feite fungeren wij als een doorgeefluik, want voor een enkeling is het heel moeilijk om de hele scene te doorploegen. Wij hebben een beetje de taak op ons genomen om via onze mixtapes de schakel tussen de Westerse en Arabische wereld te vormen.
Indiestyle: Hoewel jullie altijd gezegd hebben dat er geen expliciet politiek doel achter jullie zit, was er toch een uithaal naar Geert Wilders op de ‘Eurabia’ mixtape. Kunnen jullie daar wat meer over uitweiden?
CLF: Wij vinden het zeer bizar hoe extreemrechtse partijen als de PVV een grote aanhang hebben. Het is niet echt een politiek doel, maar in feite belichten we wel een andere cultuur waar we vaak een eenzijdig beeld van hebben. Het bekend maken van die rebelse jeugdcultuur hangt samen met het verspreiden van de muziek. Je kan een vergelijking maken met Chief Keef. Op het eerste zicht maakt die feestnummers, maar als je je dan verdiept in die scene die er rond Chief Keef in Chicago hangt (een zeer grote gangcultuur red.) merk je dat die nummers eigenlijk iets totaal anders kunnen betekenen. Zo is het ook een beetje met Electro Chaabi. In feite moet je zelf beslissen of je iets politieks wil zien achter ons.
Indiestyle: De live-shows kunnen door sommigen opgevat worden als een gimmick, maar wat vinden jullie daar zelf van? Komen de shows soms niet in de weg staan van de muziek?
CLF: In het begin speelden we inderdaad met de heersende clichés. Zo droegen we gewaden tijdens het draaien. Sinds kort beperken we die gewaden, maar de meeste andere elementen blijven wel in de show zitten. We proberen om de chaos te recreëren die er daar ook heerst. Electro Chaabi is in feite bruiloftmuziek, die sfeer proberen we dus te benaderen. Het zou zelfs raar zijn om saai achter een laptop te staan en een “gewone” dj-set te spelen, het is en blijft feestmuziek, dus voor ons mogen alle toeters en bellen erbij.
Indiestyle: Op Dour leek het moeilijker om het publiek meteen mee te krijgen, hebben jullie een andere set voor zaalshows?
CLF: We vermoeden dat het op Dour vooral aan het vroege uur lag dat de mensen niet meteen loskwamen (13u30 red.). Op festivals in het buitenland waar we later geprogrammeerd stonden lukte dat al vlotter. Clubshows zijn natuurlijk veel intiemer, maar ook kleiner, waardoor onze buikdanseressen of andere zaken van onze podiumact soms moeten thuis blijven.
Indiestyle: Wat brengt de toekomst?
CLF: We hebben regelmatig contact met Peter Jenner (ex-manager van onder andere Pink Floyd en The Clash red.). We hebben Peter ontmoet op een festival in Portugal, waar hij zeer enthousiast reageerde op ons optreden. Hij is een beetje onze adviseur nu, we praten met hem over onze strategie en de financiële kant.
Ook worden we meer en meer gevraagd om remixen te maken van Westerse liedjes. Wij komen zelf niet uit de sloppenwijken, maar gewoon uit Tilburg, dus merk je in onze songs ook andere invloeden dan Electro Chaabi. Toch is dit in onze ogen niet erg omdat dit net het genre verrijkt. We blijven ook onze mixtapes bundelen en uitbrengen.
Indiestyle: Hartelijk dank voor dit gesprek.