Les Nuits, dit jaar van 23 april tot 5 mei, staat voor positiviteit, eclecticisme en diversiteit en dat is deze 26ste editie niet anders. Dertien dagen vol muziek en ontdekking in de Botanique, het groene hart van Brussel. We hadden het met Thomas Konings, programmator van Les Nuits, over wat we mogen verwachten dit jaar én over vijf te ontdekken artiesten die je niet mag missen.
Een van de pijlers van Les Nuits is ‘de muziek van morgen’ en ook dit jaar vind je dit terug op de affiche. “We zetten op één avond verschillende genres naast elkaar. Daarbij proberen we vooral kleine beloftevolle bandjes te programmeren, en soms ook grotere bands, maar het blijft wel de bedoeling om opkomend talent in de kijker te zetten en eventueel een springplank te zijn voor artiesten naar grotere podia,” vertelt Thomas.
Met verschillende genres spreek je ook een heel divers publiek aan, een publiek dat daardoor soms niet weet wat te kiezen. Daarom verkoopt Botanique ook tickets die toegang geven tot alle concerten van één avond, al zijn die tickets wel gelimiteerd tot tien per dag. “Zo blijft iedereen in de vibe van één zaal, niet iedereen heeft de behoefte om van het ene naar het andere te gaan.”
En omdat Les Nuits nog steeds werkt met een aparte ticketverkoop, moeten er keuzes gemaakt worden, maar om de keuzes zo makkelijk mogelijk te houden, zorgen ze bij Botanique steeds dat het publiek zo weinig mogelijk mist. “We gaan niet twee keer hetzelfde publiek aanspreken en proberen om een zo divers mogelijk programma te hebben voor alle muziekliefhebbers van alle stijlen. We proberen het zo te laten uitkomen dat iedereen wel een concert wil komen meepikken,” besluit hij. En talloze concerten, dat betekent talloze keuzes maken. Daarom vroegen we hem naar zijn vijf aanraders.
Hij maakt echt het geluid van nu en doet dit door een mix van hiphop en gitaren te brengen. Bakar combineert Loyle Carner met de Amerikaanse DIY indie-slaapkamersound. In zijn muziek vind je Britse geschiedenis terug, en hij kan dus tellen als het Britse antwoord op een Amerikaanse hype. Hij is op 24 april te zien in de Salon.
Tof weetje: op Instagram wordt hij gevolgd door Rihanna.
Ze speelde ooit in een girl group Danity Kane, later kwam ze bij P Diddy’s Dirty Money terecht en uit die samenwerking kwam de plaat ‘Last train to Paris’ voort. Het werd een ambitieuze pop-hiphopplaat, met alles erop en eraan. Ze kreeg veel erkenning in de pers, maar niet bij het publiek. Zo komt het dat zij op 23 april in de Rotonde van de Botanique staat en niet in het Sportpaleis (lacht).
Deze Britse MC komt uit de Londense underground en heeft niet het klassieke hiphoptraject afgelegd. Vandaag is ze wat minder edgy dan in haar begindagen, maar ze weet uitstekend die meer toegankelijke sound te vermengen met haar aloude dosis muzikale uitdaging. Haar ep ‘Wild yout’ komt live waanzinnig goed over. Je kan het zelf komen ontdekken op 27 april in de Chapiteau.
In Vlaanderen is deze artiest niet zo bekend omdat die in het Frans zingt, maar toch is het de moeite die taalgrens even over te steken. Hij komt uit Quebec, waardoor hij misschien niet in die hele typische Franse cultuur zit. Het is alleszins niet vergelijkbaar met wat andere Franstalige artiesten momenteel maken. Hij is grenzeloos, want je vindt zowel indierock, jazz als glamrock terug in zijn muziek. Hij is op 26 april te zien in de Rotonde.
Lafawndah is dan weer grenzeloos globaal. Ze heeft roots in Iran, Egypte, Engeland en heeft gewoond in New York, Mexico City, Frankrijk en Teheran. Daarnaast zingt ze in verschillende talen en heeft ze invloeden van verschillende genres meegepikt. Dat alles combineert ze in r&b. Live brengt ze een drummer mee en trakteert ze haar publiek op een mix van opzwepende en tragere stukken. Deze veelzijdige artieste is op 2 mei te bewonderen in de Orangerie.
Les Nuits Botanique vindt dit jaar plaats van 23 april tot en met 5 mei. Tickets zijn apart verkrijgbaar via de website van de concertzaal.