Header image

Compact Disk Dummies over tijdsdruk en science fiction: “We vinden het belangrijk om een album met een hoopvol bericht te laten eindigen”

door Louis Van Keymeulen

Bijna exact vier jaar na ‘Silver souls’ is het tijd voor de tweede plaat van Compact Disk Dummies. De notenkrakervestjes maken plaats voor een sepiarode albumhoes die eveneens dienst doet als een tijdmachine naar het begin van de jaren ’80.  Broers Lennert en Janus Coorevits lichten die evolutie toe via Skype. “Ik kreeg veel inspiratie van science fiction boeken. De titel ‘Neon fever dream’ was er al. Ik had een hotel getekend waar de titel op stond en wij stonden er rond. Dan hebben we samen met een fotograaf een groot maquette-dorp gemaakt. Net voor de deadline werd die rode gloed toegevoegd. Op het eerste zicht heeft het ook een beach-vibe. Er zit een leuk contrast in.”

Voor ‘Neon fever dream’ werkten de broers in hun eigen studio. Het was vroeger een prefab garage, maar dezer dagen is ze tot de nok gevuld met gitaren en synths. “We hebben bijna 3/4 van het album of zelfs meer in onze eigen studio gedaan. Daar konden we lang en ongestoord doorwerken. Voor ‘Silver souls’ werkten we samen met een producer uit Londen en dat verliep iets minder vlot. Nu hadden we een goede routine van overdag zwoegen en ‘s avonds naar huis gaan. De laatste week was het iedere dag tot middernacht mixen. Er was een nieuwe soort toewijding en werkethiek, in tegenstelling tot bij het vorige album. Toen hadden we die discipline nog niet. We hebben het iets efficiënter moeten aanpakken voor ‘Neon fever dream’, dat kwam een beetje door tijdsnood. We waren tegelijkertijd aan de ep en het album aan het werken. Tussen de  twee albums zijn we gegroeid als producers en technisch beter geworden. Bij het vorige album hebben we de vocals in de studio opgenomen, deze keer hebben we ze gewoon thuis opgenomen met een goede microfoon. We waren meer op ons gemak.”

Tijdsdruk en stress is geen unicum in het bandleven. Lennert en Janus krijgen meer dan genoeg hooi op hun vork. “We hadden oorspronkelijk een periode vastgelegd waarin we een ep en een plaat gingen maken. De booker zei dat het goed was en hij legde shows vast voor in april. Het album moest dus ten laatste tegen december afgewerkt zijn. Toen kregen we plots een opdracht voor een VTM-reeks en dan was de ep er pas in november. Het was dan midden december en we moesten nog aan de plaat beginnen. We waren pas in februari klaar met alles en voor het label was dat twee maanden te laat. Normaal rekenen ze dat er vijf maanden tussen de afgewerkte plaat en de release zitten. Nu hadden we maar twee maanden, dus we denken dat het label wel wat onder stress zat. We zaten echt wel tegen de limiet.”

Naast het werk voor de VTM-reeks ‘De kraak’, produceten de Dummies ook nog het album ‘Graag gedaan’ van de Gentse rapgroep Uberdope. Ook voor De Ideale Wereld worden de broers vaak ingezet. “Als je aan een album werkt dan ben je plots weer je eigen baas. Ik denk ook dat iedere keer dat we met een ander project bezig waren, we indirect ook voor onze eigen band bezig waren. Bij Uberdope kregen we een nieuwe passie voor hiphop. Er zijn altijd zaken die je onbewust meeneemt bij de ontwikkeling van een volgend album. Het filmisch element zit er nu opnieuw in. Toen we de soundtrack van ‘De kraak’ aan het maken waren, leerden we om bepaalde knopen door te hakken. Bij Uberdope hebben we dan weer gemerkt dat ze veel on the spot doen. Het was echt heel leerrijk en tof, we wouden ook al lang iets met hip-hop doen.”

In vergelijking met de andere nummers op de tracklist valt de naam van de afsluiter ‘The drugs don’t work’ zeker op. Compact Disk Dummies speelt alleszins niet onder een hoedje met de federale politie om mensen te behoeden voor overmatig druggebruik. “We bedoelen het niet moraliserend. Die track is een brief aan iemand die Lennert kent die worstelt met drugsproblemen. Wij vonden het belangrijk om de plaat met een hoopvol bericht te laten eindigen. Het is een persoonlijk verhaal maar we steken er altijd net genoeg non-specifieke taal in waardoor het ons niet gaat achtervolgen. Het moet algemeen genoeg blijven. Het zou leuk zijn dat mensen er een bepaald aspect van hun eigen leven in herkennen tijdens het luisteren. Drugs kunnen in principe alle zaken zijn waarvan je denkt dat ze je beter maken, maar waarbij het eigenlijk niet zo is. Toen Lennert het geschreven heeft, was het wel bedoeld als een soort brief. We hebben nog getwijfeld om de naam te veranderen, omdat ze misschien te direct was, maar we hebben besloten om dat niet te doen omdat het een sterke titel is.”

Naar eigen zeggen zette Janus een forse stap voorwaarts als producer. De jongere telg is sowieso iets minder aanwezig dan broer Lennert, maar wij vroegen aan hem op welke vlakken er vooruitgang geboekt werd. “Ik ben beter geworden in het algemeen opnameproces. Ik denk nu meer in functie van hoe de nummers op het album klinken. In het begin had ik geen idee hoe ik een drum moest opnemen, nu kan ik mij daar veel sneller iets bij voorstellen. Vroeger had ik veel meer angst om kritiek te krijgen. Ik herken nu sneller synthklanken wanneer ik muziek luister. Ik kan sneller zeggen of iets goed gedaan is, of in welke mate het past op een nummer. Vroeger zou ik sneller gezegd hebben van “amai, dat klinkt echt raar of slecht,” maar nu kan ik mij meer scenario’s inbeelden waar zo’n klanken wel zouden passen. Soms heb je een kutsound nodig die apart slecht klinkt, maar wel alles verbindt. Het heeft ons proces vergemakkelijkt en weten sneller wanneer iets echt klaar is. Vroeger kon ik blijven tweaken en sleutelen en dan is het op de uiteindelijke mix zo stil dat het niet uitmaakte. Dan vraag je je af of die take de moeite waard was, maar je moet zware beslissingen nemen.”

Genoeg mensen die zich nummer 1-fan wanen van de dummies. Toch behoort die titel aan vader Coorevits. Naast fan is hij trouwens ook raadgever en decorbouwer. “Hij vindt ‘Neon fever dream’ een goede plaat. Het titelnummer is zijn favoriet. Er is één nummer dat hij niet goed vindt en dat is ‘I remember’, onze single. Hij vindt dat er te veel herhaling in zit. Hij heeft ergens gelijk, maar het werkt wel. Hij is eerlijk, maar hij zou wel nooit zeggen “gasten, dat is echt bagger wat jullie gemaakt hebben.”Hij helpt vaak mee achter de schermen. Als we met live-optredens bezig zijn komt zijn ervaring in de decorbouw goed van pas. Hij werkt mee aan de opstelling en geeft feedback op onze ideeën. We vinden het wel leuk dat hij een oogje in het zeil houdt.  Onze moeder is misschien een beetje te eerlijk. Ze is iemand die ons het succes wel gunt, maar ze gaat onze muziek zeker niet iedere dag opzetten.”

Compact Disk Dummies hebben dit najaar een clubtournee gepland. Alle data en tickets vind je op de website van de band.