Op 21 februari komt het gloednieuwe (en derde) album van de Ierse band The Murder Capital, getiteld ‘Blindness’, uit. Jolien Wilke sprak met zanger James McGovern en gitarist Cathal Roper, in het mooie Brussel.
Indiestyle: Jullie zijn al een aantal keer in België geweest, gaande van shows in Trix, Botanique, maar ook op populaire Belgische festivals zoals Rock Werchter en Pukkelpop zijn jullie van de partij geweest. Hoe voelen de bezoeken naar België ondertussen aan?
James: We hebben mooie herinneringen aan België. Spelen in de Botanique in Brussel was toch mijn favoriete moment van onze Belgische bezoeken, samen met Rock Werchter. Dat was echt vet.
Cathal: Ja klopt, we hadden de kans om al twee keer te mogen spelen in de Botanique. Dat was fantastisch: het is een hele mooie zaal.
James: Het publiek is hier ook heel fun!
Indiestyle: Jullie laatste stop in België was tijdens de Wild God tournee, waarbij jullie het voorprogramma mochten voorzien voor Nick Cave & The Bad Seeds. Dit is een heel erg cool “add-to-your-cv-momentje“, neem ik aan. Ik ben heel erg benieuwd: wat was jullie reactie toen jullie het nieuws te weten kwamen dat jullie het voorprogramma mochten voorzien voor de band?
Cathal: Het voelde eerlijk gezegd echt goed. We zijn alle vijf zulke grote fans, dat we voelden dat er zeker een overlapping qua stijl zou zijn die zou kloppen. Onze muziek zou op die manier goed vertaald worden naar het publiek. Het voelde als de perfecte opzet voor ons.
James: Ik had bijna een hartaanval. (lacht)
Indiestyle: Hoe was het om Nick Cave voor de eerste keer te ontmoeten?
James: Hij zat gebogen over een broodje, maar was toch zijn elegante zelf, wat het allemaal wel grappig maakte.
Cathal: Ik vind hem een heel erg lieve, aangename man.
Indiestyle: Laten we het hebben over jullie nieuwe album, ‘Blindness’. Jullie schrijven voornamelijk over maatschappelijke problemen. Jullie eerste album, ‘When I Have Fears’, gaat over de dood, terwijl jullie tweede album, ‘Gigi’s Recovery’, over het leven gaat. Zal er ook een duidelijk thema aanwezig zijn voor jullie opkomende plaat?
James: Het gaat over het verkennen van de dingen in onze wereld die we missen en de dingen die we niet helemaal zien. Het is een soort bekentenis van hoeveel we niet kunnen zien en hoe dat alles beïnvloedt wat we meemaken, of het nu gaat om het missen van onze eigen behoeften of de behoeften van onze partner. Of zelfs op een grotere schaal, je kunt het bekijken vanuit een meer globaal oogpunt op sommige nummers.
Indiestyle: Waaruit haalden jullie je inspiratie voor het maken van ‘Blindness’?
Cathal: We waren er gewoon erg hongerig naar. Het had deels te maken met het live spelen van ‘Gigi’ en dan iets te maken om de energie te vangen die we wilden, om het spannender te maken. Er was iets zo filmisch aan ‘Gigi’ dat we ons gewoon weer een fucking band wilden voelen en die energie wilden raken. Die eerste twee nummers samen spelen om onze identiteit wat meer te benadrukken.
Indiestyle: Ik las dat elk lid wel in een ander stukje van de wereld woont, momenteel. Ik vraag me af hoe dit jullie schrijf- en creatieve proces beïnvloedt. Kunnen jullie hier iets meer over vertellen?
Cathal: Eerlijk gezegd is het gewoon beter, omdat we op deze manier meer gefocust zijn. We komen dan zo’n tweetal weken bij elkaar om te creëren. Maar wat hier ook zo goed aan is, is dat ook iedereen kan leven waar en hoe hij wil. Op deze manier kan je je eigen ding doen en zo heb je ook weer iets nieuws om mee te nemen naar elke sessie.
Indiestyle: Het schrijven van nummers is een mooie vorm van kunst. Hoe verloopt het schrijven van lyrics bij jullie? Gebeurt dit heel naturel, of is het meer ‘een mix & match situatie’ waarbij je de ene dag een heel erg goede zin in je hoofd hebt en er bij wijze van spreken een week later pas een vervolg op schrijft?
James: Het is een interessante, creatieve reis. Ik schrijf alle teksten, dus het is een soort eenzame reis. Maar, het is ook, dat gezegd zijnde, erg beïnvloed door ieder bandlid zijn levenservaring. Het heeft allemaal te maken met wat er met ons allemaal gebeurt en hoe het de jongens beïnvloedt als ik ze iets laat zien of als ze enthousiast raken van een bepaald onderwerp of een bepaalde regel: dat beïnvloedt zeker mijn gevoelens tijdens het editing proces.
Ik heb hier de laatste tijd veel over nagedacht. Schrijven is iets dat me van nature ligt. In de zin dat ik mezelf en de wereld om me heen veel beter leer begrijpen als ik het doe, maar het is niet iets dat me van nature ligt in de zin dat ik het makkelijk altijd kan doen. Het is dus eigenlijk iets dat ik moét doen. Soms is het makkelijk en wil ik gewoon schrijven en andere keren moet ik mezelf echt naar mijn bureau slepen en mezelf ertoe dwingen het te doen. Dus op de ene manier komt het heel natuurlijk, maar op de andere manier niet.
Indiestyle: Gebeurt het wel eens dat je teksten totaal veranderen? Dat je bijvoorbeeld begint met een zin, maar dat je je de volgende dag er toch helemaal anders bij voelt?
James: Ja, soms zijn er elementen in de tekst die ik wil inbrengen en soms blijft het hangen en andere keren is het diep beschamend dat ik dacht dat het goed was. Maar het verandert voortdurend. Hoe hoopvol ik ook probeer te zijn in de muziek, het lijkt erop dat ik uiteindelijk altijd wordt aangetrokken tot de donkere materie. Soms wil ik niet naar die delen van mezelf kijken, maar komt het toch naar voren in mijn schrijven.
Indiestyle: Drie singles van ‘Blindness’ zijn al uitgebracht: ‘Can’t Pretend To Know’, ‘Words Lost Meaning’ en de meest recente ‘The Fall’. Het valt me op dat ‘The Fall’ het krachtigste, zwaarste nummer van de drie uitgebrachte singles is. Zal ‘Blindness’ meer zoals jullie eerste plaat (‘When I Have Fears’) of zoals jullie tweede plaat (‘Gigi’s Recovery’) klinken, of zal het eventueel een mix van de twee zijn?
Cathal: Het is anders, maar we hebben zeker onze lessen uit onze vorige twee albums geleerd. Ik denk dat we ons verleden wat meer toe-eigenen met ‘Blindness’.
Indiestyle: Welk nummer is jouw persoonlijke favoriet van het opkomende album?
Cathal: Mijn favoriet is op dit moment ‘Trailing a Wing’, het laatste nummer van het album.
James: ‘The Fall’. Het voelt fris. Als een nummer wordt uitgebracht, zelfs voor ons, voelt het alsof het weer nieuw is. Dat heb ik met ‘The Fall’. Ik kan er opnieuw naar luisteren, dat vind ik belangrijk.
Indiestyle: ‘The Fall’ bouwt inderdaad op naar een moment, dan ontploft alles en voelt het heel spannend aan.
James: Ik denk dat dat een perfecte omschrijving is: ‘plotseling gebeurt het gewoon’. Dat vat een beetje het manifest samen waarmee we zijn geëindigd.
Indiestyle: Dus je zou durven zeggen dat ‘The Fall’ misschien een perfecte beschrijving van het nieuwe album zou zijn?
James: Ja, van wat we wilden doen, inderdaad. Er zijn ook andere nummers op het album die dat doen. Als je zegt dat je een plaat gaat maken, bewandel je paden die je niet verwacht, dus het wordt niet precies wat je dacht, wat het allemaal heel erg interessant maakt voor ons.
Indiestyle: Als je het album zou moeten beschrijven in één woord, naast ‘Blindness’, welk woord zou je kiezen?
Cathal: Lightning.
James: Delicious. (lacht)
Indiestyle: De visuals van jullie recent uitgebrachte singles, maar ook het artwork van het album zelf, zijn erg sterk. Wat me opviel is dat er nog geen muziekvideo’s zijn uitgebracht voor deze album cyclus. Is dit een bewuste keuze, of komen deze er nog aan?
James: Ik vind het eigenlijk heel erg leuk om muziekvideo’s te maken, maar op een bepaalde manier is het net alsof we altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om onze album releases te benaderen. Ik wil het woord campagne niet gebruiken omdat ik daar een beetje ziek van word, maar het heeft iets interessants om ‘de standaard’ hier rond allemaal wat proberen te veranderen. We hebben er samen met onze manager naar gekeken, en met de begeleiding van onze manager hebben we het idee onderzocht hoe invloedrijk muziekvideo’s nog zijn, maar ook hoeveel je er echt uit kunt halen als je er geen 50, 60, 70 duizend aan kan uitgeven.
Voor ons was het meer: laten we dit geld op andere plaatsen stoppen in de uitrol van de plaat en kijken hoe dat deze keer uitpakt. Het is niet zo dat we muziek video’s volledig hebben uitgesloten. Het is altijd op tafel gebleven, en als we een geweldig idee zouden hebben, zullen we dit zeker uitvoeren. Als we het gevoel hebben dat we het moéten maken, zullen we dit zeker doen.. Maar tot nu toe houden we meer de focus op de muziek… en kunnen we wat meer geld hebben om wat kleren te kopen. (lacht)
Wij kijken alvast erg uit naar de opkomende album release van The Murder Capital. ‘Blindness’ kan je beginnen plat draaien vanaf 21 februari. Je kan The Murder Capital live aan het werk zien op 13 mei, in Ancienne Belgique, Brussel.