De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
Sinds dit jaar bundelen we onze vangsten in een Spotifyplaylist. Zo is er altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.
Zijn vaste speeltuin heet Le 77, maar (‘Dr.’) Peet schreef al meer op z’n palmares in de Brusselse rapscene: hij was zo recent nog te horen op een track van Blu Samu en bricoleerde beats voor onder meer Zwangere Guy. De kerel gaat nu ook officieel de solotour op: naast deze nagelnieuwe track opent hij binnenkort nog enkele keren voor z’n copains van Stikstof. ‘La vibe’ verschilt in feite niet heel erg van Peets stijl en flow bij de rustigere songs van Le 77: beheerst, melodieus en met een duidelijke hook kabbelt het nummer voorbij, waarbij slagzin “laisse rentrer la vibe” alvast niet mis te verstaan is tijdens deze Indian summer.
Meer hippediehop uit België was deze week te danken aan blackwave. Jaywalker en Willem Ardui spelen met hun project intussen mee met de grote jongens, met ‘uitverkocht’ als de standaard en miljoenen streams en listens op elk kanaal. Met hun nieuwe ‘GoodEnough’ gaat het duo opnieuw opvallend lenen in de boombappende 90’s, opgefleurd met flarden reggae en de soulstem van Wesley Franklin – over wie verder belachelijk weinig info te vinden is. Verder is dat refreintje helaas wel nogal repetitief, en blijven we ietwat op onze honger zitten wat Ardui’s bijdrage nu eigenlijk betreft, maar ere wie ere toekomt: een internationalere urban sound ga je in ons land nog niet snel vinden.
Audri dook de voorbije jaren op de landelijke radar op door haar supports bij onder meer Tamino en Mount Kimbie, kreeg twee jaar geleden de RBE-award voor ‘Most Promising Artist’ toebedeeld én scoorde met de minimalistische, soulvolle singles ‘Midsummer’ en ‘Bitter’. Een eerste ep lijkt dan een logisch vervolg, en die bracht Audri vorige week uit via het Leuvense Tangram Records. Op titeltrack ‘Fool’s gold’ geeft de singer-songwritster meteen aan dat ze ook electronica-kaarten in haar binnenzak heeft zitten: glijdende synths haken zich immers snel op funky percussie en klikkende beats, terwijl Audri ook vocaal experiment en strelende meerstemmigheid laat opmerken. Straf en gevarieerd plaatje, en daardoor eigenlijk verplichte luisterkost.
Komt er een garageband uit het Antwerpse om het hoekje loeren, dan kan je er bijna meteen van uit gaan dat Belly Button Records een vinger in de fuzz te brokken heeft. Als thuishaven van onder meer MOAR en O’Grady releasete het labeltje al meerdere coole lofi platen en ep’s – onder meer ook van Pizza Knife uit Nederland en het Gentse Leopard Skull – en daar komt binnenkort ook de nieuwe van Roda Lits bij, met deze ‘Normal guy’ als eerste single. De hitsige vibe herinnert snel aan rammelende West Coast-bands als Tijuana Panthers en Together Pangea, al zorgt het viertal ook voor een licht slacker-infuus en voldoende nonchalante, meezingbare catchiness.
Vettige, compromisloze surf, het genre figureerde nog maar bitter weinig in deze lijsten. Of dat ligt aan het gebrek aan bands laten we in het midden – in elk geval stootten we onlangs wél op Humanga Danga, een viertal uit Gent dat zo elk detail van een Western-decor oproept. Sputterende gitaarlijnen, glibberige riffs en snelle solo’s worden beladen onder de strakke ritmes en tempowisselingen op de debuut-ep van de groep, of hoe komt dit ‘Balkan brawl’ anders binnen? Juist: als de enige mogelijke erfgenaam van Morricone, Dick Dale en The Langhorns.