De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
Naast z’n functie als garagegoeroe bij Double Veterans, vult Lee Swinnen ook het muzikale leiderschap in bij de postpunkpopgaze-formatie Tubelight. Het intussen vijftal wisselde sinds debuut ‘Heliosphere’ uit 2015 aanzienlijk van bezetting, en die nieuwe wind willen Lee en zijn kompanen ook qua sound duidelijk laten doorsluimeren op hun tweede plaat. Single ‘Perfect routine’ introduceert zo een punky soort catchiness, vol knipogen naar The Birthday Party en The Fall. Hoekig, rammelend, en met z’n melodische toegankelijkheid meteen een mooie middelvinger naar elk soort van platte pop.
In Brussel wordt er kwaliteitsvolle hiphop in alle talen en van zoveel pluimage gemaakt. Zo kwamen de Franstalige beloftes van Le 77 zopas nog met hun debuutplaat naar buiten en wist Blu Samu zich de laatste maanden in de schijnwerpers te zetten als heuse opkomende female force. Uiteraard is er ook Stikstof (foto), een viertal dat met z’n duistere, observerende en vooral kritische beats en raps de hoofdstad op allerlei vlakken fileert. De hoes en titel van hun aankomende derde worp ‘Overlast’ geven al iets prijs, en met ‘Gele blokken’ krijg je meteen een concreet visitekaartje. De vage, trippy instrumental komt van Astrofisiks, Jazz zorgt voor de poëtische, donkere monoloog. Even de agenda erbij halen: begin maart verschijnt de plaat, de 21ste van die maand staan ze in de Brusselse muziektempel die AB heet.
Maar ook in Antwerpen en omgeving borrelt er hiphopgewijs vanalles, met onder meer NAG, Blackwave. en TheColorGrey als coryfeeën. DVTCH NORRIS komt uit Ekeren, en je kent hem allicht als regelmatige feature en live guest bij Coely. Z’n solowerk is minstens even dope, wisten singles ‘Caught up’ en ‘Seeking closure’ al volop te bewijzen. Onlangs dropte de rapper een nieuwe track: ‘Playground’ mixt old school boombap met de meer melodieuze vibes van vandaag – DVTCH toont vooral in z’n tweede verse hoe hij ritmisch-vocaal van heel wat markten thuis is. A$AP Rocky deed het op ‘ALLA’ niet beter, durven we hier stellig beweren.
Rumours hebben we hier al elvendertig keer geïntroduceerd, maar ze verdienen het telkens weer. De Gentse triphoptronica-band brengt erg binnenkort een eerste volwaardige album uit – het begint nu wel serieus te jeuken bij bepaalde leden van de redactie. Die Ibiza-sferen – naast de titel van hun eerste single, ook de plek waar het viertal de clips bij ‘MEGAMIX’ opnam – blijven present op ‘So’, de vierde teaser bij de plaat. Een fragiel evenwicht tussen zonnige synthlijntjes en melancholische zang vormen hier bij de basis, al zijn die stuiterende beats en wazige percussie minstens even verrassend.
Een specialleke als afsluiter deze week, met een edit-slash-remix van Chaka Khan (een disco- en soulzangeres uit de 70’s) door AliA en Trian Kayhatu. De eerste is een Leuvens draaitafel-wonderkind dat Tangram Records als thuishaven mag rekenen en sinds kort overal onder Lefto’s vleugels wordt meegenomen, tot op WorldWide Festival toe. Kayhatu is eigenlijk een multi-instrumentalist uit Rotterdam, maar dat zien we hier even door de vingers: deze track behoort immers tot het meest groovy dat je dit weekend al hoorde – niet in het minst door z’n funky baslijntjes en de krachtige stem van Khan. Ja tegen een muzikaal Groot-Nederland, niet?