De Belgische muziekbodem zit – ook op een lager zomerpitje – vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks (vanaf nu weer!) op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
Wie deze rubriek zo wat volgt, weet hoeveel hiphop er in België op, onder en boven de surface gemaakt wordt, en hoe breed het genre hier ook op te vatten is. Toch werden we onlangs nog érg verrast door een nieuwe track van de Antwerpse rapper/r&b-zanger Malik. ‘Alive’ klinkt zo internationaal, dat het bijna niet te geloven is waarom de man nog zo onder de radar blijft. Aan originaliteit en kwaliteit zal het alvast niet liggen: Malik glijdt dan wel vlotjes mee met de sound van huidige voortrekkers als Young Thug en Travis Scott, maar hangt er daarbij haast nonchalant een soulvolle, melancholische vibe aan vast.
Meer hiphop, nu! Na vorige maand nog DVTCH NORRIS z’n tweede single onder de loep te hebben genomen, zien we hem alweer opdraven als – sterke – featuring. Bij vaste kompaan Coely (foto), uiteraard: one of the few ladies around, en daarom laat ze zich gelden voor drie. Met haar nieuwste ‘Don’t care’ vliegen de zelfbewuste rhymes je weer om de oren, al zit er ook best wat melodie in haar vocals, en weet ze alles met een ritmisch interessante hook aan elkaar te breien. Bij de keel grijpen, zou men dat ietwat onorigineel kunnen samenvatten.
De Luikenaar ssaliva is al langer een favorietje bij Indiestyle. Onnavolgbare electronica is zijn handelsmerk – daar vormden de soms bevreemdende tracks van ‘Reef05’ recentelijk nog bewijs van – al hoeft dat niet altijd te staan voor geflipt of wazig. ‘Shard’ bijvoorbeeld is eigenlijk meer een ambient soundscape: bij momenten breekbaar als kristal, maar in de onderlaagjes tóch eigenzinnig experimenteel.
Wie we hier hebben: Great Mountain Fire, die Brusselse indieband waarvan we dachten dat ze een kalmer jaar inlasten. Nu ja, niet dat ze hier met een écht nieuw nummer komen aankloppen: ‘Moonshelter’ is een b-side van het (tevens boeiende) ‘Sundogs’ dat vorig jaar verscheen – en dat de band zonet blijkbaar ook integraal op Youtube smeet. Deze song is misschien wat minder edgy en spannend dan wat de vrienden van Robbing Millions gewoonlijk doen, maar op z’n minst even vrolijk, en dat zonder simplistisch te zijn.
Herinnert zich nog iemand The Rott Childs? De band waarin de betreurde Florent Pevee bas speelde, stond ooit stond mee te blinken aan het nationale noiserockfirmament. Enkele RC-leden begonnen blijkbaar eens een nieuw project onder de naam Zimbabwe, en komen al aanzetten met een eerste wapenfeit: deze (schijnbaar?) uit de mouw geschudde math-rock jam doet wat denken aan And So I Watch You From Afar, en bekijk je best met de beelden bij. Best grappig, en muzikaal ook erg vet.