Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Het Gentse Ronaldo’s Girlfriend leverde zopas zijn eerste ep’tje af, waarop de band een stevig, hoekig gitaargeluid à la Metz combineert met post-rocksferen in een Slint-achtige melancholie. Check zeker ‘Sticks are for lizzards’, dat op de kop vijf minuten duurt en van hier naar daar slingert als het aankomt op tempo’s, melodieën en kracht. We willen woorden als math-rock niet te vlug in de mond nemen, maar hier zou dat wel eens accuraat kunnen zijn. Intrigerend plaatje in elk geval, en zeker door het artwork van Planeet Janus.

We blijven nog even in de hardere regionen hangen, want MANTIS (full disclosure: gitarist Filip Tyskens schrijft voor ons) liet recent ook weer een en ander op de wereld los. Dubbele Belgische winst hier trouwens: het is het kersverse label Wervel Records (full disclosure: bezielers Jens en Iris komen uit team Indiestyle) dat als eerste release de zelfgetitelde ep van de Limburgse band uitbracht. Hun single ‘Punch you in the dick with your selfie stick’ sierde al de eerste Verse Vangstlijst, begin dit jaar, en met ‘Famine’ zet MANTIS de ingeslagen weg mooi verder: beukende, trashy post-rock die lang nazindert. Al pakken ze het met dit nummer meer aan zoals Steak Number Eight ten tijde van hun debuut, als in: trager, meer sludge, meer melodie.

Eentje die we twee weken blijkbaar over het hoofd zagen, maar die het zeker verdiend hier te circuleren is de nieuwe van Echo Beatty (foto). Plezante tijden ook voor die groep: onlangs was het experimentele popduo nog te zien in het fijne ‘Pop-O-Rama’ op Canvas, en binnenkort verschijnt hun tweede plaat via Waste My Records. Een uitgepuurd en sfeervol lied, dit ‘Hunger hunger’, dat zelfs wat naar folk neigt. De clip, shot on location op Sri Lanka, maakt het geheel af.

Up High Collective vertoeft al enkele jaren onder de radar van de Belgische muziekscene. Hoewel hun label Tangram Records aan bekendheid wint, en labelgenoten als LTGL opgepikt worden door The Gaslamp Killer, blijven zij schaamtelijk onbekend. Nochtans is hun sound behoorlijk uniek, wereldwijd zelfs. Ook op de ‘Phonemica’-ep wordt niet van het bekende DNA afgeweken. De bassen staan nog steeds in functie van de wonky bliepjes en verbasterde soul en jazz die samen een enorm dansbaar geheel vormen. Hoewel ouder werk weleens op elkaar kon lijken, wordt dit euvel nu verholpen. De vier nummers hebben allemaal een rauwere kant gekregen. ‘Compressium’ begeeft zich in de niche van LTGL, ‘Subsequence’ speelt dan weer met oosterse elementen in de drop. Afsluiter ‘Fragma Deus’ weegt meer door naar hiphop dan normaal, maar vooral titelnummer ‘Phonemica’ herinnert mij waarom ik juist zo verliefd ben geworden op de Up High-sound. De song laat de bassen knisperen en knetteren, de stemmetjes zorgen voor een extra focuspunt, maar ook de tragere elementen van het nummer zitten vol spanning. Deze ep zal voor Up High Collective niet de grote doorbraak betekenen, maar toont wel dat ze verschillende richtingen uitgaan, wat fans zeker zullen toejuichen. – Daan Leber

De Studio Brussel in ons vond het ten slotte nog de moeite om de nieuwe van Compact Disk Dummies ook een plekje te geven. Want hoe staat het ondertussen met die voormalig Rock Rally-winnaars en hun energetische electropunk? Hun ep ‘Mess with us’ was een bolwerk van beats en synths, en bracht meer dan één hitje voort. Als ‘Holy love’ model staat voor de richting die ze met hun debuut zullen uitgaan, ziet het er naar uit dat we de beschrijving energetisch achterwege mogen laten. Goed geluisterd naar dingen als Jagwar Ma hebben de broertjes Coorevits zeker, al horen we evengoed 80’s-toestanden die pakweg Kindness ook opneemt. Toch mag er bij die volgende single best wat meer karakter inzitten, Janus en Lennert.

Submissions voor deze rubriek mogen naar gilles@indiestyle.be