Crystal Castles lieten gisteren het eerste nieuwe werk zonder Alice Glass op ons los. ‘Frail’ heet de nieuwe single en doet ons kennismaken met zangeres Edith. Onze redacteurs stonden te trappelen om die heuglijke gebeurtenis van commentaar te voorzien.
Matthias Desmet: Crystal Castles staat zoals steeds garant voor een portie hyperkinetische en trashy electropop. Stalen zenuwen zijn ook nu weer een vereiste om deze pletwals te overleven. Visceraal meeslepend kan echter snel omslaan in irritant. Vooral als de apathische prestatie van de nieuwe vocaliste vloekt met de karakteristiek flitsende productie van de band. Edith waant zich eerder in een esoterisch dream-pop-bandje à la Au Revoir Simone. Haar dromerige zanglijnen zijn een tang op dit puberale varken. Het zo al niet gemakkelijk te verteren geluid van de band wordt hierdoor geïnjecteerd met een ergerlijke dosis verwarring. Crystal Castles zullen de neuzen in de zelfde richting moeten krijgen of hun kinderachtige streken een beetje moeten terugschroeven, als ze hun luisteraars meer willen voorschotelen dan hinderlijke tweespalt. – 2/5
Jens Van Lathem: Onderwerp: Re: check ons nieuwe nummer! Body: “Botsauto Records wenst Crystal Castles te bedanken voor hun interesse in een samenwerking met ons bedrijf. In ‘Frail’ is duidelijk een hoop motivatie en gretigheid terug te vinden, helaas hebben wij onze bezigheden in verband met electropunk in 2008 stopgezet. Vriendelijke groeten en succes met jullie verdere zoektocht.” – 2,5/5
Thomas Konings: Heel lang geleden toen de iPod nog een hebbeding was, rockten Crystal Castles-jams de 25-meest-afgespeelde-hitparade bij ondergetekende. Gradueel nam de interesse in de electropunkers daarna echter af en bereikte ze het nulpunt juist voor Alice en co net dat tikje te laat er de brui aan gaven. Een jaar na die split blijkt onkruid echter niet te vergaan en is Ethan Kane samen met nieuwe zangeres Edith terug om keet te schoppen for the bigger en bolder. Een sneer naar Glass maakt al duidelijk dat de agressie van weleer nog steeds door de songschrijver zijn aderen stroomt en ook de pompende rave staat als een zwarte etterbuil vol ziedende woede bijna drie minuten lang op barsten. Dat blijkt meteen het beste nieuws bij deze terugkeer te zijn: ‘Frail’ voelt gezichtsloos aan en mist een frisse visie of sterke nieuwe frontvrouw om deze song enige betekenis te geven in al het blind geweld. Daardoor is de ervaring op zich wel fijn, maar kan Crystal Castles 2.0 nergens de indruk geven boeiend, relevant, entertainend of diepgaand te zijn. – 3/5
Simon Kremar: “I wish my former vocalist the best of luck in her future endeavors. I think it can be empowering for her to be in charge of her own project.” Serieus? Dat is dan heel vriendelijk van Ethan Kane, die duidelijk zijn ei kwijt moest over zijn ex-bandlid. Buiten dit akkefietje gerekend, klinkt Crystal Castles nog steeds als Crystal Castles. Toch blijkt ‘Frail’ teleurstellend voor een eerste single van het nieuwe materiaal. Met enkel wat haperende synths en een vaste kickdrum maakt het helemaal niet zo veel indruk. Het is dus meer hype dan wat anders. Meer van dat graag, maar dan beter. – 2,5/5
Aïda Gabriëls: “Een comeback? Of turn back? To the 90s dan, weliswaar. ‘t Smaakt naar meer maar of de leemte van Glass – voormalige helft van het duo – op een waardige manier zal kunnen worden ingevuld? Dat wordt voorlopig beter in het midden gelaten. Laat ons hopen dat ze na dit proper guilty pleasure-ish deuntje zich eindelijk terug op daverende dirty grond gaan begeven?” – 3/5