Release Radar 25.01: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Mattias Goossens
Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.
Balthazar – Fever
Vier jaar terug bracht Balthazar ‘Thin walls’, een album dat zonder blikken of blozen een internationale klepper had kunnen zijn. Waar ‘Thin walls’ overspoeld was met frisse refreinen en gebalde popnummers, zet ‘Fever’ duidelijk in op hypnotiserende grooves met opgetrokken rookgordijnen, zoals het vooruitgestuurde titelnummer al duidelijk aangaf. De sound is nog steeds heel Balthazar, een stijl die met finesse ook uitgebouwd wordt door bijvoorbeeld Faces On TV of Jaguar Jaguar: een retestrakke ritmesectie met daarbovenop nét genoeg accenten om het geheel open te houden. (Zeno) Lees hier onze uitgebreide recensie.

Blood Red Shoes – Get tragic

Na wat tijd te hebben gemaakt voor zijproject Shit Girlfriend releaset Laura-Mary Carter vandaag samen met Steven Ansell het vijfde studioalbum van Blood Red Shoes, “Get Tragic”. Er gingen naar eigen zeggen behoorlijk wat problemen gepaard bij het schrijfproces, doch we zijn er van overtuigd dat daar op het eindproduct weinig van te merken zal zijn. Laat die garagerock maar komen. (Koenraad)

DAWN – new breed
Dat we fan zijn van DAWN – f.k.a. Dawn Richard en D∆WN – steken we niet onder stoelen of banken. Met de trilogie van Goldenheart, Blackheart en uiteindelijk Redemption heeft de Amerikaanse ons overtuigd als topper in het serveren van vernieuwende cutting edge r&b. Met ‘new breed’ wil DAWN vooral van de connotatie ‘r&b-artieste’ af geraken. Het genre steekt nog steeds de kop op, maar wordt vermengd ze met pop ballads, afrobeat en een funk-toets. (Pascal)

FIDLAR – Almost free

De vaandeldragers van de bierpunk zij terug met hun derde langspeler, en die klinkt verrassend volwassen. Gelaagdere instrumentatie en songwriting in combinatie met de vertrouwde rechttoe-rechtaan sound van de Amerikanen: het ideale recept om uw blikje pils mee open te trekken. (Nicolas)

Lip Talk – Days

Sarah Pedinotti uit Brooklyn werkte in het verleden al samen met Okkervil River, en brengt nu haar eerste soloplaat uit als Lip Talk. ‘Days’ is een experimentele en broeierige popplaat geworden die z’n tijd neemt om te overtuigen. (Mattias)

MONO – Nowhere now here

MONO is een eenzaat in zijn vak. De Japanse groepering weet ons al bijna 20 jaar te boeien met hoogstaande prachtige postrock dat schippert tussen avant-garde en atmosferische sludge-metal, een unicum. ‘Nowhere now here’ is alweer de tiende bloemlezing van het gezelschap dat waarschijnlijk hun beste werk is sinds ‘For my parents’ uit 2012. (Yannick)

Nils Frahm – Encores 2

De afdronk van ‘All melody’ zindert bijna een jaar later nog na met een eerste hoogtepunt ‘Encores 1’ die vorig jaar in juni uitkwam, en nu met een tweede voltreffer: de ep ‘Encores 2’.  Elk met hun eigen stijl smeekten ze om afzonderlijk te worden gereleased: ‘Encores 1’ presenteert het akoestische klankbord van een piano, terwijl de tweede opvolger focust op omgevingsgeluiden met het bruisende ‘Spells’ als hoogtepunt. Kortom, de muzikale creatie van Nils Frahm is begeerlijk eeuwigdurend als een lange regenbui na maanden van droogte.

 

Peuk – Peuk

Wie wild wordt van de grunge en postpunk van begin jaren 90 zal intens gelukkig worden van het debuut van Peuk. Dit licht ontvlambaar trio geeft die periode een frisse update. Dave Schroyen (Millionaire, Fence, Evil Superstars – drums), Jacques Nomdefamille (Heisa – bas) zorgen voor een zeer robuust en dynamisch evenwicht terwijl Nele Janssen (zang/gitaar) zingt, krijst en raast. Vaak venijnig in your face, soms heel subtiel maar evengoed grimmig. Peuk ging vorig jaar al veel over de tongen en dat zal wellicht niet snel veranderen na een debuut dat misschien wel meegaat tot aan de eindejaarslijstjes. (Jonas) Lees hier onze uitgebreide recensie.

Reena Riot – Nix

Reena Riot heeft een plaat gemaakt die niet voor iedereen is. Ze heeft jarenlang naar een plek gezocht waar ze ongebreideld haar ding kon doen. Nu ze die gevonden heeft, geeft ze vorm aan alles waar de gemiddelde mens minstens licht ongemakkelijk van wordt. Naakte waarheden worden voorgeschoteld met ingetogen uithalen en scherpe gitaren. Naomi Sijmons schopt je -al dan niet terecht- een geweten en op het einde van de rit ben je er nog dankbaar voor ook. (Michelle)

Rival Sons – Feral roots

De rockluitenanten van de Californische Rival Sons staan erom bekend voor lange tijd ten strijde te trekken op Amerikaanse en Europese tours. Daarbij duiken ze al eens op als het voorprogramma van fameuse compagnies als Deep Purple en Black Sabbath. Het viertal lijkt zich een tijdje te hebben teruggetrokken om het nieuwe geschut ‘Feral roots’ te volvoeren, dat zich laadt met het vertrouwde bluesrock -en rock-‘n’-rollgebrul. Vanaf volgende week veroveren ze wederom de Europese bodem met een nieuwe tour, waartoe eveneens een concert in Trix Antwerpen behoort.

Swervedriver – Future ruins
In het voetspoor van My Bloody Valentine en Slowdive, heeft Swervedriver ook de smaak opnieuw te pakken gekregen. Na een geslaagde comeback-plaat in 2015 komt de shoegaze-cultband uit Oxford alweer met nieuw materiaal op de proppen. ‘Future ruins’ mag dan wat meer naar “standaard” rock neigen, hun zesde album is toch vooral een voortzetting van de klassieke Swervedriver-sound, waar nog steeds de duellerende gitaren van Adam Franklin en Jimmy Hartridge de show stelen. (Martijn) Lees hier onze uitgebreide recensie.

White Fence – I have to feed Larry’s hawk

Tim Presley heeft als bezieler van White Fence en compagnon van Ty Segall zijn strepen méér dan verdiend, maar de drang naar experiment is daarentegen niet gaan liggen. De songsmid graaft diep op z’n nieuwste langspeler en is niet vies van uitstapjes richting avant-garde en noisepop. Toch blijft Presley diep vanbinnen trouw aan een mix van moderne en retro psychedelica. Luistervoer voor trippers. (Nicolas)