Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.
Bayonne – Drastic measures
Achter schijnbaar eenvoudig en lichtvoetige popsongs zit vaak meer dan we denken. Met ‘Drastic measures’ brengt de Amerikaanse componist Roger Sellers onder artiestennaam Bayonne zijn tweede album uit. Door looping, gelaagdheid en overdubben van samples die hij al zijn leven lang verzamelt, maakt hij complexe nummers die hun heldere pop-karakter weten te bewaren. (Gertie)
Bellows – The rose gardener
Het was niet voor Gabrielle Smith van Ó (het vroegere Eskimeaux) hem een cd’tje met muziek van Phil Elverum in de handen duwde, dat Oliver Kalb echt wist wat voor muziek hij wilde maken. In zijn slaapkamer – veel artiesten gruwen van het label slaapkamerartiest, maar Kalb ziet er schijnbaar geen graten in – schreef hij daarna drie platen vol fluisterende folk bij elkaar, van een eigen smoel voorzien door prominente drums en vocoders. Bellows’ vierde plaat heet ‘The rose gardener’, en heeft alvast een erg mooie hoes. De inhoud, daar kan je vanaf vandaag zelf over oordelen. (Stan)
DadaWaves – Intelligent life
Na hun positief onthaalde debuut uit 2016 is DadaWaves, de band rond Leuvenaar Jasper Stockmans, weer terug met nieuwe plaat ‘Intelligent life’. Single ‘Tears & dollar signs’ verraadde al dat van het vertrouwde recept – absurdistische indiepop met een barokkantje – niet wordt afgeweken. Verwacht je aan meerlagige, doch licht verteerbare nummers die soms knipogen naar de psychedelische jaren 60. (Nina)
Drenge – Strange creatures
De Britse broers Loveless verwierven de afgelopen jaren een patent op meeslepende gitaren zonder medelijden. Vier jaar na het bij momenten overweldigende ‘Undertow’ is er nu ‘Strange creatures’, waarop het duo wat meer ademruimte laat. Is dat de leeftijd? Het maakt van ‘Strange creatures’ in ieder geval een volwassener, uitgebalanceerd geheel. Al wordt er ook wat afgelachen: “Do androids dream of electric sheep?” (Mattias)
Ian Clement – See me in synchronicity
Zes jaar na zijn eerste soloplaat is Ian Clement (Wallace Vanborn, The Very Very Danger, Ten Ton Tusk) klaar met een opvolger van ‘Drawing daggers’. Daarop belooft Clement dat we hem wederom van een persoonlijke, meer ingetogen kant te zien krijgen. (Mattias)
Low Land Home – Out of my mind
Weinig Belgische bands die de afgelopen jaren dieper groeven in de krochten van de menselijke ziel dan Low Land Home. Na ep ‘Underspoken’ uit 2017 is er met ‘Out of my mind’ nu een eerste volwaardig album, een smeltkroes van weemoed en hoop, van driftige drums en onheilspellende electronica aan elkaar gelijmd met de warme stem van zanger Jo Geboers. (Mattias)
Murlo – Dolos
Britse, audiovisuele producer Murlo draait overuren dezer dagen. Na een druk 2018 waar hij zijn tekentalent voor het eerst tentoonstelde, een eigen label met radioshow op NTS oprichtte en meerdere ep’s uitbracht, komt hij nu met een debuutalbum ‘Dolos’ op zijn eigenste Coil Records. Verwacht hierbij zeker ook dystopisch getinte, eigen animaties met Grieks-Romeinse inspiratie die het decor zullen vormen voor zijn bubbly, geflipte clubtracks. (Anton)
Roses Gabor – Fantasy and fact
Als Roses Gabor niet meteen een belletje doet rinkelen, moet je het debuutalbum van SBTRKT nog een keer opleggen. Roses was daar de ster op hitje ‘Pharaohs’. Haar carrière kende nadien niet dezelfde boost als die andere gaststem Sampha, maar de twee bleven wel in contact. Dat uit zich in een samenwerking op haar debuutplaat ‘Fantasy and fact’. (Mattias)
Sleaford Mods – Eton alive
Het prettig gestoorde duo uit Nottingham is terug om als vanouds veertig minuten lang hun met lauw bier doordrenkte gal te spuwen over alles met een hartslag in het Verenigde Koninkrijk. Ze mogen na het jarenlange succes ondertussen dan wel wat boter boven het hoofd hebben bij het afgeven op de middle class, wanneer ze daartegenover ongewoon catchy refreinen tussen Jason Williamson’s rants gooien en ons ook in de instrumentals een eerste glimp van veelzijdigheid tonen, hebben we niet veel reden tot klagen. (Lowie)