Een korte mededeling alvorens we onze tien favoriete nummers van de voorbije week voorstellen: hieronder vind je de laatste Punch, Brothers, Punch van dit jaar. In december ligt het hele muziekcircus namelijk stil en presenteren wij onze eindejaarslijstjes. De redacteurs van deze rubriek zullen ook hun meest gespeelde liedjes met jullie delen, maar meer daarover later.
Aloa Input – Clouds so far
Als alle oorlogsherdenkingen je met een onafwendbare aversie jegens “den Duits” opzadelen, dan kan Aloa Input, afkomstig uit het land van de frivole Angela Merkel, deze negatieve gevoelens mogelijk enigszins neutraliseren. Met rustige elektronische deuntjes die een bastaardkruising tussen Kraftwerk en kraut vormen, weet de groep ons keer op keer gunstig te stemmen. ‘Clouds so far’ stond in 2013 al op het album ‘Anywome’ en is nu ook als single en clip op YouTube te vinden. (BS)
Flo Morrissey – Pages of gold
Een mix van Florence & The Machine en Morrissey? Neen, eerder van Sharon Van Etten, Lana Del Rey en First Aid Kit. Dit nieuwkomertje gaat in 2015 nog meer gehypet worden dan dit jaar, mede dankzij deze eerste fatsoenlijke single ‘Pages of gold’, een beklijvende ballade aan een vroegere geliefde. (TD)
Hannah Diamond – Every night
Hannah Diamond bezorgde ons dit jaar al een tweetal heerlijk suikerzoete popnummertjes en doet er net voor de komst van 2015 nog een schepje bij. ‘Every Night’ is alweer een vrolijk rondstuiterend en bijzonder verslavend werkje van het PC Music-uithangbord.
Young Fathers – Soon come soon
Tijd om te genieten van hun – welverdiende – overwinning van de ‘Mercury Prize’ nemen de 3 Ieren duidelijk niet. Fantastische muziek maken blijft voor dit trio verreweg het allerbelangrijkste. ‘DEAD’ behoort tot mijn vijf favoriete albums van 2014 en het ziet er naar uit dat deze mannen gaan blijven verrassen. ‘Soon come soon’ is opnieuw een geweldig verslavend nummer dat in de lijn ligt van het debuutalbum. De samenzang blijft een enorme sterkte, de productie biedt het ondersteunende fundament. (AB)
The Upskirts – Where
Het is tijd voor wat no-nonense, comprisloze gitaarrock. Dat is wat The Upskirts ons deze week leverden met ‘Where’. Een bijhorende video laat niets aan toeval over en neemt je mee op een trip met gierende gitaren en bulderende drums als metgezellen. (AB)
Sunless 97 & Palmistry – Aia
Hoewel ‘Aia’ verschijnt op een single van Sunless 97, is het Palmistry die de show steelt in dit minimale zomerse nummer. Net zoals in het bijzondere ‘Protector SE5’ weet hij met zijn stem een frivool pad uit te stippelen, één waarop hij deze keer de zoete vocals van Alice Davies ontmoet. Heerlijk is weer hoe beide artiesten net zoals in hun aparte projecten een grootse sfeer kunnen creëren met beperkte middelen. (TK)
Gala – Freed from desire (Torus graveyard mix)
‘Freed from desire’ is niet meteen het nummer dat elke muziekliefhebber helemaal wild maakt, deze graveyard mix van Torus scoort ongetwijfeld heel wat beter. Het is best straf hoe de Nederlandse producer de sfeer van de song 180° draait en er een spooky sadboyversie van maakt met zelfs bijna een agressieve grimesfeer. (TK)
IVVVO – Consumed
Danse Noire is een label dat liefhebbers van obscure elektronica maar beter in het oog houden. Na de release van Aisha Devi’s experimentele gabbersingle (met keelgezang b-side), komen ze nu met iets conventioneler materiaal naar buiten in de vorm van IVVVO’s ‘Consumed’. Over een krakend noisetapijt schreeuwt een wanhopige Burial-stem, dit is moody muziek op zijn best. (TK)
Guy Akimoto – Bug a bae
Een Punch, Brothers, Punch-lijstje is natuurlijk niet volledig zonder een Manicure Records-bijdrage. Deze week komt die van Guy Akimoto, die nog niet zo lang geleden al eens het lijstje sierde. Onder de geniale titel ‘Bug a bae’ maakte de producer een blije, maar al bij al eerder subtiele herwerking van Destiny’s Child fantastische nummer ‘Bug a boo’. We vragen ons stillaan af welke popsong niet geweldig #manicured klinkt. (TK)
ASAP Ferg – Talk it (prod. by Clams Casino)
Naar aanleiding van het Michael Brown-proces en de gebeurtenissen in Ferguson loste ASAP Ferg ‘Talk it’. Terwijl de rapper kalm maar somber over de oppression van zijn peeps vertelt, steelt vooral de productie van Clams Casino de aandacht. Ze zwiert in het rond, klinkt bijzonder rijk en culmineert in een hevig en meeslepend einde. (TK)