Oktober trakteert ons op een heleboel concerten waarmee je je hart naar een hoger drukgebied kan tillen. Aan wie door de hoge bomen de underground niet meer kan zien, geven we graag dertien tips:
Downtown Boys + Partisan – 9 oktober, De Zwerver, Leffinge
Je zoekt “door furie gedreven maatschappijkritische punk met een muzikale omkadering die vraagt om heupwiegende bewegingen tussen het moshen door”, we bevelen je Downtown Boys in de Zwerver aan. De naam doet het niet vermoeden, maar de band wordt zowel in het Engels als in het Spaans aangedreven door frontvrouw Victoria Riuz. Voeg daar een sax en een punkbasis aan toe en het genre krijgt een iets exotischere tint. In augustus loste de band een nieuwe plaat los, ‘Costs of Living’ (Sub pop), geproduced door Fugazi’s Guy Picciotto. (Jonas)
Drain Gang – 9 oktober, Kavka, Antwerpen
Drain Gang is een collectief dat bestaat uit enkele niet erg voor de hand liggende namen. In de aanbieding zijn ThaiBoy Digital, Bladee, Whitearmor en ten slotte – mocht er nog opslagruimte zijn in je mentale mapje voor moeilijk te onthouden namen – Ecco2k. Drain Gang bezorgt trappy R&B die flink door de autotunemolen gedraaid is. Hoewel Yung Lean er in Antwerpen niet bij zal zijn, is er van ieder lid wel ergens een samenwerking met hem beschikbaar op het wereldwijde web. Obscuur, urban, hiphop: ziehier enkele trefwoorden voor de zoekopdracht van 9 oktober. (Hanne)
Better Person – 11 oktober, De Koer, Gent
Polen staat niet bepaald bekend als een land waar veel muzikale indie-releases van komen overwaaien, maar Better Person, het naar 80’s-pop knipogende soloproject van Adam Byczowski, is een uitzondering. Op een full-album is het nog wachten, maar in 2016 bracht hij zijn zes tracks tellende debuut-ep uit, getiteld ‘It’s only you’. Byczowski’s breekbare stem is de leidraaid in de melancholische ballads die aangekleed zijn in een warm synth-pop jasje. Dat belooft alvast een romantische avond te worden in De Koer. (Martijn)
Gaussian Curve + Visible Cloaks – 12 oktober, Vooruit, Gent
Liefhebbers van het betere ambient-werk begeven zich deze maand maar beter naar Vooruit. Het trio Gaussian Curve is de opener van de avond, wiens organische geluid van de debuutplaat ‘Clouds’ wel eens vergeleken wordt met dat van Brian Eno ten tijde van ‘Another green world’. Visible Cloaks -een duo uit Portland- treedt na hen op. De heren brachten dit jaar de lovend ontvangen plaat ‘Reassemblage’ uit, een abstracte brok sfeerschepping die bol staat van Japanse invloeden. Beide bands zullen ongetwijfeld voor een zeer ontspannen avond zorgen met hun eigenzinnige electronica. (Martijn)
‘Bitter 3’: Andy Stott + Demdike Stare + G.H. – 20 oktober, Trix, Antwerpen
Het in Manchester gehuisveste label Modern Love viert zijn 15de verjaardag en mag dit doen in de Trix onder de noemer ‘Bitter’. Verwacht zachte meandering en tevens een genadeloze hardheid in een avond donkere dub based elektronica die zich een desoriënterende weg zoekt naar je prefrontale cortex. Andy Stott brengt op zijn laatste plaat ‘Too many voices’ electronica op een afwijkende manier. Wie Demdike Stare vorig jaar op Sonic City aanschouwde, probeert nu nog steeds zijn ingewanden op de juiste plaats te krijgen. ‘Bitter 3’ wordt hoe dan ook een avond vol emotionele verrassingen. (Jonas)
5 years Champion Sound: Kutmah + Jameszoo + Know V.A. + … – 21 oktober, Trix, Antwerpen
Het Belgische concept Champion Sound wordt vijf, hoera! Dat betekent al vijf jaar beat battles voor opkomend Belgisch talent en voldoende tijd waarin het platform kon groeien: inmiddels zijn ze verantwoordelijk voor een deel van de Brusselse afdeling van 22tracks en doen ze zelf ook DJ-sets onder de naam Champion Soundsystem. Als dat geen feestje verdient. Verjaardagkaarsjes uitblazen doen onder meer Kutmah, frequente gast achter de Boiler Room-draaitafels, en Jameszoo, die niet vies is van een streep jazz door zijn beats. Het belooft hoe dan ook een gevarieerde nacht met gevestigde én recent ontdekte producers te worden. (Hanne)
Nathan Fake + Throwing Snow + Haring – 26 oktober, Vooruit, Gent
Met Aphex Twin en Orbital als inspiratie, releases op Ninja Tune, Domino, Warp en Kompakt en tours met Four Tet, Jon Hopkins en Clark, is Nathan Fake echter dan zijn naam doet vermoeden. Nadat Fake de tijd nam om te bekomen van een mental breakdown, bracht hij dit jaar ‘Providence’ uit, waarin hij experimenteert met filmische, epische insteken en zo nogal grillig en verrassend uit de hoek komt. Wij zijn dan ook uiterst nieuwsgierig naar hoe dit live zal klinken. Met als voorprogramma Throwing Snow en Haring (downtempo, house, minimal) kan dit eigenlijk niet meer mislopen. Zeker als je weet dat die eerste met ‘Embers’ een album uitbracht met een uiterst hypnotiserende invloed. Wie zich een avond lang in meeslepende electronica wilt verliezen, weet waarheen. (Jonas)
Alex Lahey – 26 oktober, Botanique, Brussel
De Australische Alex Lahey staat garant voor catchy pop-rock die echter niet zo onvoorwaardelijk vrolijk is als het soms lijkt. Zo zingt ze over het homohuwelijk en de angst om door niemand leuk gevonden te worden. Tegelijk is ze ervan overtuigd dat het iedere dag weekend is, laat je daar dus gerust van overtuigen op een doordeweekse, Brusselse donderdag. (Hanne)
Japanese Breakfast – 27 oktober, NEST, Gent
Japanese Breakfast laat zich niet zomaar in hokjes duwen. Met ‘Soft sounds from another planet’ doet het solo-project van Michelle Zauner (tevens lid van Little Big League) een ferme sprong voorwaarts ten opzichte van het al niet zo misse debuut ‘Psychopomp’. Zauner incorporeert zowel krautrock als funk op haar nieuwe dromerige plaat, terwijl ze ook niet vies is van een streepje autotune of een ambient-intermezzo. Samen met de indie-band Girl Ray programmeert Democrazy haar op 27 oktober in NEST. (Martijn)
Julie Byrne – 29 oktober, Cactus (Ryelandtzaal), Brugge
Voor onrustige zielen die zich verliezen in of gedreven weten door wanderlust, biedt Cactus soelaas. Julie Byrne’s fluisterende folkstem komt naar Brugge om daar je tedere hart onder te dompelen in een schoonheid waarvoor de definitie nog moet uitgevonden worden. De Amerikaanse singer-songwriter beperkt zich tot de essentie en bezweert bijna uitsluitend met stem en gitaar. Haar traag en diep sluimerende stem en fingerpickende gitaarstijl zullen je zodanig helen en bezweren dat je nog dagenlang vertoeft in een natural high. (Jonas)
Jerusalem In My Heart + Monnik – 29 oktober, Trefpunt, Gent
De Canadese muzikant en producer Radwan Ghazi Moumneh en filmmaker Charles-André Coderre vormen het hart van het unieke Jerusalem In My Heart. Dat is geen band an sich, maar ook geen zuivere kunstvorm of voorstelling. Wat ze dan wel doen, is het creëren van audio-visuele ‘happenings’ waarbij ze maar al te graag de samenwerking aangaan met andere non-conformistische bands, zoals Suuns en Godspeed You!Black Emperor. Waar we wel zeker van zijn, is dat JIMH in een voortdurende evolutie Arabische muziek en zang laat samensmelten met elektronische composities. We zagen de band zelf al live aan het werk en waren zeer onder de indruk van de kracht van hun concept. Een aanrader waarvoor we een hand in het vuur zouden steken. (Jonas)
Big Thief – 29 oktober, De Kreun Café, Kortrijk
Wat Big Thief (foto) in zo’n korte tijdspanne al bereikt heeft, doen niet veel artiesten na: de band bracht twee sterke albums uit op amper twee jaar tijd. Centraal in de band uit Brooklyn staat Adrianne Lenker, die haar folky nummers brengt alsof ze je een groot geheim toevertrouwt. Deze breekbare, rauwe muziek komt extra hard binnen in het intieme café van De Kreun, waar de band wellicht nummers zal brengen uit de in het voorjaar verschenen langspeler ‘Capacity’, aangevuld met werk van de bescheiden getitelde voorganger, ‘Masterpiece’. (Martijn)
Sandy Alex G. – 30 oktober, Botanique, Brussel
De 24-jarige Alexander Giannascoli, a.k.a. Sandy Alex G., ruilt zijn slaapkamer op 30 oktober in voor de Witloof Bar van de Botanique. Studio-opnames zijn (voorlopig) niet aan hem besteed, hij blijft de vertrouwdheid van zijn vier slaapkamermuren verkiezen om melodieën uit zijn gitaar te toveren. Achteraf voegt hij dan nog andere instrumenten toe, die hij overigens ook allemaal zelf bespeelt, met een volle DIY-sound als resultaat. Een tip voor fans van zachtmoedige indierock à la Courtney Barnett en Pavement. (Hanne)