Beweging, daar draait het allemaal rond op het nieuwe album ‘Movements’ van We Have Band. Vanaf de eerste noten in ‘Modulate’ voel je de neiging om je voeten mee te laten tikken met het stuwende ritme dat langzaam aanzwelt. Het is dansmuziek maar dan zonder gratuite beats of misplaatste drops. Integendeel, We Have Band ontvoert je naar hun digitale disco en je wordt met ieder nummer verder meegesleurd. Tijdens het opgejaagde ‘Heart Jump’ gaat het tempo nog wat meer de hoogte in en in ‘Safe Myself’ horen we flarden van diezelfde opwindende beat waarmee ook Buscemi’s ‘Bollywood Swing King’ ons de dansvloer op joeg. Dit is muziek waar je onmogelijk stil op kan blijven zitten en die tegelijkertijd gelaagd opgebouwd is om te blijven luisteren.
Dat het drietal uit Manchester op hun derde langspeler weer een stap vooruit zet, tonen ze vooral als het tempo een beetje zakt en je niet langer op de dansvloer staat. De songs dragen iets dwingends met zich mee waardoor je erdoor bewogen wordt. De sfeervolle elektro en pulserende analoge synths in combinatie met de meerstemmige zanglijnen maken van nummers als ‘Please’, ‘You only’ en ‘Look the way we are’ meer dan de moeite waard. In single ‘Someone’ wordt die harmonieuze samenzang mooi gecontrasteerd met een post-punkgitaar. Afsluiter ‘Blue’ toont een donkerder kantje van de groep en heeft door zijn tribale ritme een hypnotiserend effect dat je vastkluistert aan het album.
Onder de supervisie van Tim Goldsworthy, gekend van onder andere Unkle en DFA Records, zijn Darren Bancroft, Thomas Wegg-Prosser en Dede Wegg-Prosser er in geslaagd om een balans en veelzijdigheid in ‘Movements’ te stoppen die gemist werd in voorganger ‘Ternion’. Het resultaat is een verrassend diverse en bovenal energieke plaat die de voorgangers een beetje in de schaduw zet.
We Have Band live zien kan binnenkort in Brussel (Les Nuits Botanique, 18.05, info & tickets) en in Amsterdam (Paradiso, 14.06, info & tickets).
Album verdeeld door PIAS