Nu Youth Lagoon verleden tijd is, lijkt Trevor Powers zijn sprookjesachtige dreampop in te ruilen voor meer gewaagde avant garde-pop. En dat inclusief geblondeerde bros en schreeuwerig artwork dat lijkt weggeplukt uit de nineties-techno. Ja, Powers doet zich plots graag voor als een hippe bolleboos die mee is met de nieuwe trends – maar dan wel eentje die voor het slapengaan voor de vijfde keer Lord of the Rings leest, en daarbij wijselijk de griezeligste stukken overslaat.
Al vanaf opener ‘XTQ Idol’ – beste nummer van de plaat, daar niet van – geeft Trevor blijk van de nieuwe richting die hij uit wilt gaan, maar evengoed wordt het al snel duidelijk hoe moeilijk het is om je verleden achter te laten met zo’n kenmerkende stem. Ja, hij klinkt nog steeds als een lief elfje. Dat sprookjesachtige aspect dat zo eigen is aan hem, botst gewoonweg met het rauwe van de experimentele noisepop die hij op ‘Mulberry violence’ tracht te introduceren. Neem nu bijvoorbeeld ‘Dicegame’, een donkere en af en toe zelfs lawaaierige ballad waarbij de sfeer écht heel goed zit – tot Powers zich niet meer kan inhouden en er nog enkele mierzoete piano-akkoorden achter moet plakken.
Er zijn wel degelijk interessante passages op ‘Mulberry violence’ (de triphop van ‘Squelch’, bijvoorbeeld), maar om die te bereiken moet je jezelf meer dan eens doorheen zenuwslopende stukken muziek slepen. Zo is er het irritant zwalpende ‘Clad in skin’, waarbij de saxofoon langs je oren zweeft als ware het een agressieve wesp. ‘Ache’ had dan weer een heel sterke song kunnen zijn zonder die overdaad aan strijkers. Altijd zit er wel ergens iéts verkeerd.
Powers is een boeiende en soms ook innovatieve muzikant, maar op zijn eerste soloworp lijkt hij meer dan eens het noorden kwijt. ‘Mulberry violence’ mist vastberadenheid, waardoor ideeën uit totaal verschillende werelden gebald worden tot een onsamenhangende brok muziek in plaats van tot een veelzijdige, gevarieerde plaat. Doodzonde.
Trevor Powers speelt vrijdag 2 november in Trix tijdens het Filter-festival (info & tickets).