Genomineerd worden voor de BBC Sound Of 2015 kan wel eens je eerste stap richting de groten der aarde betekenen. Over zijn hippe reputatie heeft Shamir evenmin te klagen: hij paradeert als stijlicoon, de coolste ego’s pronken met het pas verschenen debuut ‘Ratchet’ in hun playlist en met een contract bij XL Recordings nestelt de jonge twintiger zich tussen collega’s FKA Twigs en Jamie xx.
Dat hij moeiteloos catchy beats verzint hoeft weinig discussie, maar van zodra je aan de helft van het album zit, heb je het wel gehoord. Over variatie kan je bij Shamir geen blad volschrijven. Toch kan je ‘Ratchet’ beter niet onderschatten, want je zal je ondanks de minpunten geen seconde vervelen. Niet alleen zijn de trendy beats en krachtige bassen hyperaanstekelijk, ook durft de artiest het aan om een prettige diversiteit aan klanken in zijn songs te plakken, gaande van zuivere pop tot kitscherige electro en van zwoele koperblazers tot hitsige koebel.
Wie Shamirs zoetgevooisde stem voor het eerst hoort, kan er moeilijk een geslacht op plakken. Daardoor wordt hij wel eens als androgyn persoon bestempeld, al noemt hij zichzelf liever contratenor. De echte treurnis bij de vocalen is het feit dat de man, enkele erotiserende kreunen buiten beschouwing gelaten, weinig risico in zijn zang durft leggen, zeker als je beseft welk bereik hij eigenlijk in zijn mars heeft.
Bijna was het uit tussen Shamir en ons, namelijk toen hij er plots een klets country tegenaan gooide. Maar voor je gaat twijfelen of de riedel wel echt zo afgrijselijk is, gooit de man er enkele heerlijke saxdeuntjes bovenop. Het geluid dat daarna volgt heeft het flashy karakter van Prince, is verrassend melodieus en durft, onder funky gitaar, de donkere krochten van de new wave opzoeken. Die grillige zoektocht naar afwisseling maakt van ‘Ratchet’ een album waar je meer dan eens met plezier naar kan luisteren, en maakt van Shamir allesbehalve een eendagsvlieg.
Je kan Shamir live aan het werk zien in de AB in Brussel (25.05, info en tickets) en op Pukkelpop (20.08, info en tickets).
Album verdeeld door XL Recordings