Wat werden we overdonderd toen Liesa Van der Aa vorig jaar debuteerde met ‘Troops’. Met de viool onder de arm, een loopstation in de aanslag en een verbluffend acteertalent werd tragiek de laatste jaren zelden zo beklijvend gebracht. ‘Troops’ is een oase aan experimentele kunstjes en durft te strijden met chaos, zoals inspiratiebron Einstürzende Neubauten dat enkele decennia geleden deed. Laatste bezocht ooit Studio La Chapelle in Waimes, waar je terecht kan in een van de grootste opnamezalen in Europa – ideaal dus om er te vertoeven met begeleiding, een volledig koor en er ‘Troops live’ op te nemen.
‘Troops live’ opent als een sprookjeswereld op ‘Birds In Berlin’, met klanken die je na iedere luisterbeurt anders kan ervaren. Wij verkiezen de positieve vibe – een valstrik zowaar, want voor je het beseft steekt de depressiviteit de kop op, vol psychedelische effecten waar je je maar al te graag aan laat onderwerpen. Dit is chaos gebracht door een ware geluidskunstenaar die zelfs het kleinste geluidje op de achtergrond onder handen neemt en weet te vervormen; zo gedetailleerd. En van contrasten gesproken, al het geweld wordt op de seconde abrupt afgebroken, gevolgd door een moedeloze Liesa, enkele vrolijke backing vocals en niet meer dan wat basakkoorden, je moet het maar durven.
Eigenlijk is het vreemd om een livealbum in de studio op te nemen, niet? Van livealbums verwacht je vlotte overgangen, de heerlijke akoestiek van een concertzaal en vooral een enthousiast publiek. Nu ja, die bemerkingen vervagen spontaan bij iedere luisterbeurt. Probeer je hoofd maar eens bij de grote hoeveelheid aan experimentele kunstjes op de loopstation te houden, waaruit Liesa’s vindingrijkheid zich volledig ontplooit op de viool. Voeg daarbij de tegendraadsheid van The Velvet Underground en je krijgt hoogstandjes waarbij je nog amper partij kan kiezen tussen Liesa Van der Aa of John Cale.
Dan hebben we het nog niet over Liesa’s karakter gehad, als twee druppels PJ Harvey. Psychologisch gezien konden we nog niet alles doorgronden. Luister maar naar de overgang tussen de agressiviteit op ‘Lou’ en de vrolijke melodieën van ‘Louisa’s Bolero’. Wat daarop gebeurt is weerzingwekkend. We gaan het niet verklappen, aan jou dit te ontdekken.
Bij elke song ben je zodanig benieuwd hoe het verder evolueert. Vorig jaar bestempelden we ‘Our Place’ nog als sleurend, nu zijn we lyrisch over de kracht van het koor. Ook in harmonieën wil de muziek verdergaan, door een zee van stemmen tegen elkaar te laten opboksen.
Liesa Van der Aa moet je live beleefd hebben. Meerdere keren best, want ieder nummer zal telkens van gedaante veranderen en dus nooit vervelen. ‘Troops live@ La Chapelle Studios’ is een sterke momentopname en toegankelijker dan ‘Troops’. Voor Liesa is iets nooit af, de nummers zullen naargelang de ouderdom nog veel veranderen.
Liesa Van der Aa live zien kan de komende weken op volgende data en plaatsen:
13.04 Concertgebouw, Brugge – info & tickets
27.04 Kortrijkse Schouwburg, Kortrijk – info & tickets
04.05 Handelsbeurs, Gent – info & tickets
08.05 Botanique, Brussel – info & tickets
Album verdeeld door Bertus