Christina Vantzou geeft ons met ‘N°2’ de kans om opnieuw een kijkje te nemen in de grenzeloze en subtiele muzikale wereld waarin zij vertoeft. De Amerikaanse die tegenwoordig in Brussel woont verdiept zich namelijk verder in het neoklassieke genre en we kunnen de componiste zonder twijfel in één adem noemen met Jóhann Jóhannsson, Ólafur Arnalds of Nils Frahm.
De opvolger van ‘N°1’ neemt ons meteen mee naar onbekende oorden en daar is geen ontkomen aan. Elke noot baant zich als het ware een weg naar de oppervlakte, waar wij als luisteraar niet anders kunnen dan het muzikale spektakel in al haar breekbaarheid te aanschouwen en daar hebben we alvast niets op tegen. Zoals vaker in dit genre worden herkenbare gevoelens aangesproken en in dit geval werden we vanaf de eerste minuut overmeesterd door enerzijds angst en eenzaamheid, maar anderzijds ook warmte en hoop.
Net als ‘N°1’ legt ‘N°2’ het interdisciplinaire karakter van de artieste heel snel bloot. In plaats van het enkel te houden bij muziek, begeeft ze zich regelmatig ook in de wereld van het witte doek. De sfeer die heerst op dit album past perfect bij prenten zoals ‘The Road’ van John Hillcoat. Voor ons was dit verband meteen duidelijk tijdens een eerste luisterbeurt: componisten, beware. Het houdt hier dan ook niet op want Vantzou maakt ook kortfilms. Er bestaat zodoende geen enkele twijfel over haar toewijding aan kunst.
Praktisch gezien duurt het album net iets langer dan een half uur en bestaat het eigenlijk uit korte nummers die elkaar snel opvolgen. Deze constructie vormt geen probleem als je het als één geheel beschouwt en met andere woorden ‘N°2’ telkens helemaal beluistert. Er zijn natuurlijk uitschieters zoals ‘Brain Fog’, ‘VHS’ en ‘The Magic of the Autodidact’, al raden we aan om voor de full experience te gaan.
Op muzikaal vlak kunnen we enkel beamen dat deze dame absoluut weet waarmee ze bezig is. We krijgen hier en daar ijzingwekkende zangpartijen die vervolgens opgeslorpt worden door warme en geruststellende instrumentaties. ‘The Magic of the Autodidact’ deed ons zelfs even denken aan de score van Angelo Badalamenti voor ‘Twin Peaks’ of ‘Mulholland Drive’. Kortom, ‘N°2’ kan je vergelijken met een surrealistische rondreis.
Christina Vantzou live zien kan binnenkort onder meer in Gent (Minardschouwburg, 05.04, info & tickets) en Brussel (AB, 18.04, info & tickets).
Verdeeld door Konkurrent