De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
Sinds dit jaar bundelen we onze vangsten in een Spotify-playlist. Zo is er altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.
Als Roméo Elvis de koning van de Brusselse hiphop is – en dat is ie – moéten Caballero & JeanJass (foto) wel de rol van prinsen op zich nemen. Het onafscheidelijke duo doet heus meer dan culinaire wiet-programma’s inblikken: hun tourdata lijken eindeloos en vorige week kwamen ze nog aanzetten met alweer een derde langspeler, ‘Double hélice 3’. Duistere, uitgepuurde instrumentals, wazige flows en een tout court hitsig sfeertje is waar Caba & Double J zowat voor staan. Reken daarbij nog een slim woordspel – C’que vous faites, c’est incroyable, mais nous, on est incroyaux – en je komt tot een interessant geheel op single ‘Incroyaux’. Compagnon de la route Roméo mag de track bovendien nog een niveau hoger tillen met een monotone doch snelle rhyme. Cent pour cent BX, quoi.
Hoor of lees ‘Tangram Records’ en er gaat ongetwijfeld meteen een beats-and-blieps-belletje rinkelen. Het Leuvense label biedt inderdaad onderdak aan eclectische electronica- en hiphopcoryfeeën als Up High Collective, Le Motel, Vorace en LTGL. Je vindt er evengoed eerder atypische artiesten terug, waaronder Audri. De songwritster bouwt haar strelende songs op soulvol minimalisme, waarbij niet veel meer komt kijken dan een stem en warme gitaarklanken. Het bracht Audri al tot in de supportspots van Mount Kimbie en Tamino, nadat ze in 2016 ook de RBE-Award ‘Most Promising Artist’ kreeg toebedeeld. Ook soloshow bleven niet uit, en dit nieuwe ‘Midsummer’ is alweer een extra voorproefje van een volwaardige worp. Het nummer wiegt en kabbelt, op een boeiende less-is-more-manier die ook Solange en Lianne La Havas vaak karakteriseert. Kortom, één tip: keep an eye on Audri.
Dankzij Bobby C ligt er sinds enkele jaren een stukje Manchester in het Meetjesland. Eeklonaar Bob Caussyn staat er met zijn band immers garant voor een eigenzinnige indiesound omrand met gouden Britpop-invloeden, waarop pittige grooves worden gebundeld met een intelligent gevoel voor melodie. Sinds vorige week heeft het viertal een tweede ep uit, geheimzinnig ‘Smoke and mirrors’ gedoopt. De titeltrack uit dat plaatje goochelt met hoekige riffs en gladde solootjes, waarbij Bobs robuuste baritonvocals een licht melancholische kruiding toevoegen. Stereophonics en Franz Ferdinand kunnen alvast goedkeurend meeknikken.
Hoeveel muzikanten uit de Grote Gentse Scene heb je nodig om een nieuw opperwezen te doen ontstaan? Zes. Of toch als we Uma Chine mogen geloven. Nele De Gussem, je alllicht bekend van Maya’s Moving Castle en FOPAW, nam artiesten uit onder meer Steiger, Jukwaa, St. Grandson, Kabas, Delvaux. en Binti op sleeptouw en fuseerde ieders talent tot een sterk amalgaam aan sixties psychedelica en eigentijdse synthpop. Debuutsingle ‘Screens’ kwam zopas ter wereld, en behalve door het glitchy sfeertje en de dromerige insteek weet het nummer te bekoren dankzij een onconventionele structuur en dynamische spel tussen ingetogenheid en kracht.
Tim De Gieter verdiende zijn sporen al bij Fär, Every Stranger Looks Like You, Golden Noo$e en als Sloth Prince, en voorzag qua productie tientallen bands van een smoel in zijn Much Luv Studio. Ook bij Run Run Run zit de kerel achter de knoppen, teamed up met zangeres Margot Beerten. Drieënhalf jaar na de release van hun eerste single ‘Calliope’ is er nu ‘Sylvester’. Het duo weet de track uit te bouwen met louter enkele gelaagde synths, strakke electrodrums, een brommende baslijn en prominente, melodieuze zang. Het nummer knipoogt zo bijna naar een vroegere CHVCRHES, of een érg brave Crystal Castles.