dirk. en Fornet tonen zich de gitaarhelden van morgen in de AB

door Mattias Goossens

Twee uiteinden van het land botsten gisteren even met elkaar. Oorzaak van die heftige tektonische beweging waren West-Vlaamse Rock Rally-finalisten dirk. en Limbomania-winnaars Fornet. In het kader van de Coca Cola Sessions deelden ze het podium van de AB Club met elkaar, en we hopen dat de sponsoring van Coca Cola ook de boetes voor geluidsoverlast dekt – het ging namelijk behoorlijk hard.

Fornet op Limbomania, foto door Kobe Schepers

Dat het “wel wat lawaaierig was”, merkte iemand achter ons op terwijl Fornet z’n hoekige postpunk op de aanwezigen losliet. Gitarist en tekstschrijver Johan Baeten zocht na die onbewuste aanmoediging z’n versterkers op voor extra feedback terwijl de rest van de band ep-opener ‘Signed out’ naar de gierende climax stuurden. De lange instrumentale finales bleken het voornaamste strijdwapen van de band, en het vervaarlijke geluid hakte zonder al te veel weerstand in op de voorste rijen. De synthese van kabbelende beekjes, inbelmodems en snerpende live-saxofoon in de voorlopig nog titelloze afsluiter / volgende single kon tellen als indrukwekkend visitekaartje. Evil Superstars en Millionaire mogen gerust met pensioen, met Fornet staat de jonge Limburgse garde klaar.

In de vorige editie van Humo’s Rock Rally stak dirk. al met kop en andere ledematen boven de rest van de deelnemers uit. Twee jaar later klinkt dirk. zowaar stemgerechtigd – om maar niet te zeggen: volwassen. Wat Will Toledo met Car Seat Headrest doet, brengt dirk. met een surrealistisch Belgisch jasje: almanak-filosofie op een wel erg scheurende wijze. ‘Waste’ beukt meteen stevig door, en even later wordt ‘Milk’ dankzij een publiek samenzangmomentje meteen verheven tot toekomstige Belpop-klassieker. Nog twee nummers verder krijgen we opeens een wel erg afgeschuurde versie van ‘The hours’ van Beach House, waarin we iets ontwaren dat zou kunnen doorgaan voor een gevoelige snik. Jelle: bel Victoria eens op en zeg dat die nieuwe plaat gerust wat rauwe Tieltse gitaren kan gebruiken.

dirk.

dirk. op We Are Open, foto door Andre Joosse

De beste cover werd gevolgd door de beste bindtekst: “Dit is een hit en het heet Hit”, opgevolgd door het fonetisch aanverwante ‘Hide’. Na de ontploffing van ‘Gnome’ mocht ‘Fuckup’ de honneurs waarnemen, inclusief het “kattevals” meezingen van het refrein (“I only hate myself when I fuck things up / and I fuck things up all the time”). Tegen het einde van het nummer was iedereen schor gezongen, was de gitaar uitgeleend aan iemand van het publiek en had frontman Jelle Denturck z’n stembanden in het midden van de zaal finaal aan gort geschreeuwd. Een memorabel einde heet dat.

dirk. speelt 5 maart gratis in Het Depot. Fornet verzorgt morgen 24.02 het voorprogramma van Wand in de Muziekodroom (info & tickets). De band speelt 9.03 in Het Depot met Nordmann (info & tickets), 16.03 in Hypnoiz Ieper met Hypochristmutreefuzz en Sons (info & tickets) en 28.03 in de Charlatan met Sunflower (info & tickets).

Lees hier nog eens ons interview met dirk.