In het kader van hun ‘Wrong creatures’-tour hield Black Rebel Motorcycle Club dinsdag halt in De Roma in Borgerhout. Een van de mooiste zalen van het land voor een van de beste live-bands van deze planeet: het zag er vooraf al bepaald veelbelovend uit. ‘The band who broke the floor’, werden ze ooit genoemd toen ze in 2003 een optreden vroegtijdig moest stopzetten omdat de vloer het had begeven.
Het publiek werd vakkundig opgewarmd door het duo The Vacant Lots dat met hun enigszins minimalistische rock songs het ideale voorgerecht vormden voor een avondje BRMC. Jared Artaud en Brian MacFadyen tourden eerder al met The Brian Jonestown Massacre en vissen in dezelfde muzikale vijver. Hoge snelheid, noisy, recht toe recht aan, meer moet dat niet zijn. Het leverde hun Facebookpagina alvast een extra like op, al zouden we de volgende keer graag een fysieke drummer zien zitten.
Foto’s door Julie Van Den Bergh.
Tijd voor de grote jongens dan, want BRMC zit ondertussen al aan album nummer acht. ‘Wrong creatures’ komt pas uit op 12 januari 2018, waardoor we wat onvoorbereid aan de avond begonnen. Verspreid over de set kregen we in totaal zes nieuwe nummers voorgeschoteld en zagen zo al een preview van hetgeen komen zal: een klassieke rock-’n-roll-plaat op z’n BRMC’s. Nu eens snelle rock, dan weer shoegaze en af en toe een ballad.
Eerste nieuwe single ‘Little things gone wild’ greep het Antwerspe publiek van bij de eerste noten bij de keel, en liet twee uur lang niet los. Met publiekslievelingen ‘Beat the devil’s tattoo’ en ‘Ain’t no easy way out’ maakten Peter Hayes en Robert Levon Been vervolgens duidelijk dat het oudere werk niet genegeerd zou worden. Een bijzondere vermelding voor drumster Leah Shapiro, die als een levende metronoom sinds haar toetreding in 2008 meer dan haar plaats heeft ingenomen bij Black Rebel Motorcycle Club. Zeer gefocust en bij momenten zelfs stoïcijns gaf Shapiro de indruk de onmisbare schakel te vormen tussen Hayes en Been, de lijm die al dat gitaargeweld samenhield.
De eerste helft van de avond focuste voornamelijk op het nieuwe album. ‘Haunt’, ‘Question of faith’ en ‘Carried from the start’ werden aan het publiek voorgesteld, afgewisseld met hier en daar een ouder nummer. Halverwege de set gingen Been en Hayes elk afzonderlijk solo met twee nummers van hun folky derde plaat ‘Howl’, respectievelijk ‘Sympathetic noose’ en ‘Fault line’. Beide heren toonden aan dat ze meer in hun mars hebben dan luide gitaarrock produceren. Vervolgens volgde nog ‘Howl’-opener ‘Shuffle your feet’, hetgeen ons deed mijmeren over de vraag of BRMC ooit nog met een tweede ‘Howl’-plaat zou afkomen. Wij hopen alvast van wel.
Veel tijd om te mijmeren werd ons echter niet gegund. In de tweede helft van de set werd ‘Wrong creatures’ wat naar de achtergrond verbannen en werd er tijd gemaakt voor het oudere werk als ‘In like the rose’, ‘Awake’ en ‘Six barrel shotgun’. Alle registers open, onze trommelvliezen begonnen stilaan te protesteren. De echte toppers werden voor het laatst gehouden. De band sloot de reguliere speeltijd af met überclassic ‘Spread your love’, en wij sprongen gretig mee. Meer van dat lekkers volgde in de bisronde: na ‘Red eyes and tears’ besloot BRMC definitief met hun ode aan de rock ’n roll ‘Whatever happened to my rock ’n roll (punk song)’. Going out with a bang, noemen ze dat dan.
We hadden graag wat nummers van hun vorige album ‘Specter at the feast’ gehoord – de plaat werd volledig genegeerd – maar al bij al zette BRMC dinsdagavond een show neer die hun live-reputatie alle eer aandeed.
In De Roma kan je binnenkort Isolde (29.11), Het Zesde Metaal (30.11) en Daau (15.12) aan het werk zien. Een volledig overzicht vind je op de website van de zaal.