In 2014 surfte het Kempische Lohaus met veel overgave mee op de toen hippe nerdy electrofolk-golf in nasleep van Alt-J. We doopten het trio prompt tot één van de Belgische beloften van het komende muziekjaar, volgden hen naar Sziget en dachten: deze band gaat het maken. Er volgden een selectie bij De Nieuwe Lichting 2015 en verschillende deelnames aan de gekende muziekconcours, waar de band altijd net naast het podium greep. En wij bleven wachten op die doorbraak.
Drie jaar verder is er nu ‘Prologue’, een – je raadt het al – voorloper voor een eerste album dat hopelijk wel voor deining zal zorgen. Het trio groeide in de tussentijd uit tot viertal en laat op deze debuut-ep de ondertussen voorbijgestreefde Alt-J-klank achter zich. De stille Kempen werden ingewisseld voor het Chicago langs de Schelde en zanger Thomas Lauwers liet J. Bernardt-gewijs een baard staan. Lohaus wil heel graag hip zijn, en dat hoor je ook op deze eerste ep. Die bevat vier nummers vol “urban pop” zoals ze het zelf noemen. Lees: onderkoelde electronica, gelikte bliepjes en wat overdadig gefrunnik aan een voice pitch in het ronduit irritante ‘Bouhm’. Lohaus heeft lang gerijpt en weet wat momenteel commercieel werkt, maar dat komt de eigenheid niet ten goede.
België is een kleine creatieve vijver, en van muzikale kruisbestuivingen en instrumentale incest zijn we nooit echt vies geweest. Nu iedereen op dezelfde manier hippe electropop lijkt te willen maken om op termijn Sportpladijzen plat te spelen, wordt het echter moeilijk om geen wie-is-het spelletje te gaan spelen met andere bands. Warhola, Felix Pallas, VRWRK… Het lijstje aan gelijkaardige bands is legio. Op tournee gaan met Balthazar heeft ook z’n sporen nagelaten, en zowel J. Bernardt (die bassen in ‘Overwhelm’) als Warhaus (dat broeierige sfeertje en blazers in ‘Circus’) komen eens loeren vanuit de coulissen. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn, en met smakelijke single ‘Crumble’ heeft Lohaus alvast een prima visitekaartje in z’n binnenzak.
We geloven nog steeds dat de band heel wat in z’n mars heeft, al horen we op deze ep nog niet welke meerwaarde Lohaus precies kan hebben binnen de Belgische electropop. Als geheel valt ‘Prologue’ namelijk wat magertjes uit. Hopelijk smaakt het hoofdgerecht daardoor binnenkort des te beter.
Lohaus speelt binnenkort op het WATT-kunstenfestival in het Antwerpse MAS (4 & 5 november, info & tickets) en verzorgt zaterdag 11 november het voorprogramma van Felix Pallas in Trix (info & tickets).