De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
El Yunque is een zootje ongeregeld dat noiserock brengt zoals die moet zijn. ‘Kaaiman’ bestaat uit ijle gitaren, Metz-drums, vocals waar Pieter-Paul Devos jaloers op zou kunnen zijn, en knalt vooral minstens dubbel zo hard dan dat het lang is. Al durft de clip in dat verband wel op het verkeerde been zetten.
Het is hard gegaan voor STUFF. (foto) in 2015, maar dat wil niet zeggen dat het vijftal het daarom nu kalmer aan wil doen. Onlangs is het van start gegaan met ‘Hybrid Love’, een nieuw liveproject. Deze nieuwe track, ‘Loper’, hoort daar bij. Hakkelend groovy en bevreemdend melodisch: wie al onder de indruk was van de elektronische symbiose op hun debuut, zal hier ongetwijfeld ook zijn gading vinden.
Over hard gaan gesproken, ook Woodie Smalls blijft het voor de wind gaan. De jonge rapper uit Sint-Niklaas breekt potten op meerdere radiozenders, haalt honderdduizenden views met zijn clips en staat op de koop toe geprogrammeerd op SXSW. Waarom ‘Night slugs’ het luisteren waard is? Het nummer heeft een ambitieuze instrumental, een hook die aan Joey Bada$$ herinnert en een featuring van Grey, die we precies ook in de gaten gaan houden.
BLOW is een trio dat je wel eens kan tegenkomen aan stations of op pleinen van grote steden. Steevast gemaskerd doen deze twee saxofonisten en drummer iedere voorbijganger versteld staan met hun enorm funky skageluid in uitgepuurde vorm. Er werd zo’n half jaar geleden blijkbaar beslist via crowdfunding een plaat op te nemen, en ‘Joker’ komt daar als eerste single uit. Enorm ritmisch, erg dansbaar: dat is allemaal ook te merken aan Frank Focketyn.
We hadden ze hier vorige week al, maar omdat we ook dik onder de indruk zijn van hun nieuwe liveclip, was het besluit snel genomen om Rumours nog eens in Verse Vangst op te nemen. ‘Phoef’ (zoek zelf maar uit waar het voor staat) heeft wat minder van die eerdergenoemde electronica-invloeden, maar kruipt richting donkere ambient-synthpop die je meer dan op je ongemak stelt. En blijkbaar hebben we dat graag.