Gezien haar stijgende populariteit was het vermoedelijk zowel de eerste als de laatste kans om de rijzende r&b-sensatie Tinashe in een intieme setting als die van de TRIX Club te zien. De Amerikaanse stelde gisteren in Antwerpen haar nieuwe langspeler ‘Aquarius’ voor.
Tinashe en CJ Calvin speelden in Trix Antwerpen. Andre Joosse maakte deze fotoserie. Het verslag is van Thomas Konings.
Eerst mocht de talentvolle CJ Calvin nog de avond openen met Gentse r&b. Ondanks de zenuwen die daarbij overduidelijk in het spel waren, wist de jongeman toch grotendeels netjes de hoge noten te halen. Hoge toppen scheerde hij echter vooral wanneer het tempo de hoogte in ging en er gerapt moest worden. Qua songmateriaal noteerden we iets te vaak “net niet”. Liedjes begonnen regelmatig veelbelovend, maar misten uiteindelijk een refrein. Hoe dan ook heeft deze artiest nog veel tijd en kansen om te groeien.
Met een schitterend masker betrad Tinashe vervolgens het podium. Voor de gelegenheid had de Amerikaanse zich in een sexy, spannend ensemble van leer gewurmd en belichaamde ze haar nummers met de geschikte performances. Zo kregen de sensuele songs een ophitsende choreografie met behulp van twee dansers en twee danseressen. Daarnaast werden ballads met een droevig snoetje gebracht en leek de zangeres soms het publiek rechtstreeks aan te spreken bij het zingen.
De kracht van de show lag echter vooral in de vaart die de muzikante in haar set pompte. Waar op het debuutalbum ‘Aquarius’ resoluut gekozen wordt voor trager, moeilijker materiaal dat afsteekt tegen de hitsingle ‘2 on’, kregen we in TRIX een optreden dat op geen enkele moment zijn focus verloor. Liedjes werden daardoor in medley- of mixtapestijl gebracht met enkel een drummer die voor live-instrumentatie zorgde. Favorietje ‘Bet’ kreeg op die manier wel een wat gehaaste afwerking met een opmerkelijk tapdansintermezzo, maar over het algemeen zorgde deze aanpak ervoor dat het concert overweldigend overkwam en vrij foute elementen als een dans-minuutje op EDM en een drumsolo tijdens ‘Turn down for what’ eerder een entertainende dan storende indruk gaven.
Tussendoor bleek Tinashe ook de twee meest belangrijke podiumbezigheden van een popster vlotjes te kunnen combineren. Dansen en zingen kon Kachingwe zonder problemen tegelijk, ook omdat ze wist wanneer ze de achtergrondtape even de vocals moest laten overnemen, om dan een paar seconden later zelf met haar stem uit te pakken. Opmerkelijk was hoe professioneel en groots de show leek, hoewel de artieste wel met een minimaal-budgetbezetting naar Europa afgereisd scheen.
Zo bracht Tinashe een huis- tuin- en keuken-r&b-optreden dat perfect de DIY-mentaliteit en popsterallures samenvoegde waarmee ze ons hart in de eerste plaats wist te veroveren. Met een duizelingwekkende passage wist ze zowel de gillende meisjes als grumpy scribenten te onderhouden.
De TRIX programmeert binnenkort nog onder andere Rejjie Snow (13.03) en Sleater-Kinney (21.03). Meer informatie én tickets vind je op hun website.