Als het op dubstep aankomt blijft Hyperdub tot de absolute toplabels behoren en een verzamelaar van deze platenmaatschappij verwelkomen we hier bij Indiestyle dan ook op gepaste wijze, met een dansje en een verwachtingsvolle blik. Wie het genre beperkt kent en enkel de radiohits beluistert waarin gebruik gemaakt worden van de typische kenmerken ervan, zal verrast worden.
Immers, de achteloos uitgestrooide pareltjes die onder meer Burial, Kode9 & The Spaceape en The Bug op deze compilatie hebben staan, verkennen de grenzen van het genre dermate dat je je bij momenten afvraagt of dubstep nog wel het juiste etiketje blijft. Gelukkig zijn er ook liedjes als ‘City of God’ van Walton die het onmiskenbare stempel dragen. Avontuurlijker wordt het echter met Ikonika (‘Completion V.3’) en Phloston Paradigm (‘Liloo’s seduction’). Bij die laatste loert de geest van Aphex Twin om de hoek. In ‘Trying’ komt Cooly G in de buurt van de laidback drum ‘n bass van 4Hero. De saxofoon in ‘Urban’ van Dean Blunt mengt film noir doorheen de song en Fatima Al Qadiri maakt iets wonderschoons (‘Shanxi’) dat we met de beste wil niet in een vakje kunnen en willen stoppen. DVA bliept vrolijk los in ‘Reach the devil’ en bijna acht minuten lang houden Jeremy Greenspan & Borys ons in de ban met een electronische drone die Sunn O))) ook had kunnen maken als iemand hun gitaren had vervangen door laptops. Burial opent deze bloemlezing met het verrassende ‘In McDonalds’ om halfweg terug te verschijnen met ‘Night bus’, dat vertrouwder klinkt.
Net als drum ‘n bass dreigt dubstep voor velen vereenzelvigd te worden met enkele karakteristieken die gretig opnieuw gebruikt worden in een soort formule. Dan is het een zegen voor het genre dat een label als Hyperdub met dit selecte kransje van 23 songs de diversiteit van haar artiesten kenbaar maakt. Er zit nog heel wat leven in, zo blijkt. Voorwaar een goede zaak.