Naast het debuut van A Sad, Sad Zoo en aankomende popster Grace Mitchell haar ‘Your design’, vinden we vooral veel nummers van oudgedienden in de Punch, Brothers, Punch van deze week. Er staan ook heel wat voorproefjes van geanticipeerde najaarsplaten in het lijstje, dat belooft voor de komende maanden.
A Sad, Sad Zoo – Sheets you are under (première)
Oke, het is waar: met slome, ijle elektronica en trieste computerstemmen kan je ondergetekende steevast bekoren. Nu heeft het talent van eigen bodem A Sad, Sad Zoo de knepen van het vak ook gewoon volledig in de vingers. ‘Sheets you are under’, het eerste nummer waar de producer mee naar buiten komt, lijkt zelfs op het grootste volume nog in je oren te fluisteren, blijft ondanks een tweetal aanzetten toch erg intiem, breekbaar en mysterieus, en klinkt als een ambientbenadering van de bekende Burial-formule. Beluister de song in première hieronder en zet hem na een eerste play gerust nog een tweede keer op, drie minuten zijn in dit geval namelijk meteen voorbijgevlogen. (TK)
Interpol – Ancient ways
Als je dacht dat eerste single ‘All the rage back home’ al dwingend klonk, heb je de galmende, gedreven riff van het nieuwe ‘Ancient ways’ nog niet gehoord. Alles waar Interpol voor staat is terug in dit tweede voorsmaakje van het weldra te verschijnen ‘El pintor’, en de band klinkt in bloedvorm. (FT)
Thurston Moore – The best day
Na de melancholische break-upplaat ‘Demolished thoughts’, ziet het er naar uit dat op de vierde soloworp van Thurston Moore, aka “die lange van Sonic Youth”, de onweerswolken een beetje zullen wegtrekken. De eerste single van ‘The best day’ is een gezapige rocker waarvan vooral het gitaarwerk op het einde ons doet watertanden. (MD)
Deafheaven – From the kettle onto the coil
“Waar is mijn boormasjien?” vraagt Clement Peerens zich al weken af. Wij kunnen de arme snor doorverwijzen naar Deafheaven. Vorig jaar gooiden ze met het album ‘Sunbather’ ook buiten de metal scene hoge ogen. Hun noisey, artsy wall of sound wordt in ‘From the kettle onto the coil’ verder geëxploreerd. (MD)
Grace Mitchell – Your design
Veel weten we nog niet over Grace Mitchell, waarbij we de nadruk graag leggen op ‘nóg niet’. Want de twee nummers op haar Soundcloud zorgen voor een spontane flashback naar de eerste keer dat we Lordes ‘Royals’ hoorden. Net als zij is Mitchell trouwens amper 16 jaar. Of de Amerikaanse het even ver zal schoppen als de popsensatie van vorig jaar valt nog te bezien, maar een nummer als ‘Your design’ doet alvast het beste vermoeden. (AS)
Run The Jewels – Blockbuster night part 1
Vorig jaar zorgden Killer Mike en El-P nog voor één van de beste rapalbums van het jaar en het vervolg daarop heeft niet lang op zich laten wachten. ‘RTJ2’ zijn release is namelijk voorzien voor 28 oktober. Met ‘Blockbuster night part 1’ serveren de mannen alvast geen frisse cava als aperitiefje, maar meteen een kleine, doch stevige shot wodka. Dat belooft! (AS)
Katy B – Little red light
Onze favoriete redhead Katy B dropte deze week een nieuwe dansvloerplaat. Het door dancehall geïnfecteerde ‘Little red light’ staat ondanks de naam van het nummer niet op haar recentste worp ‘Little red’, maar zou er perfect op passen. Is het een B-kantje? Ja, het is er echter wel eentje dat de moeite is om te draaien op je volgende homeparty. (TD)
Deerhoof – Exit only
Het hert met de luidste hoeven doet het opnieuw. ‘Exit only’ bestaat uit wiskundige perfectie in gitaren gegoten en hoekige vocalen waar treinstationomroepers jaloers op zijn. (JVL)
SBTRKT – War drums
Nadat FKA Twigs ons begin augustus al van onze sokken blies met haar debuutplaat ‘LP1’, is het nu aan die andere bekende Young Turks-gediende SBTRKT om ons te verrassen met zijn tweede worp ‘Wonder where we land’. ‘War drums’, live opgenomen vanuit de BBC 1 studio’s, voorspelt alvast veel goeds. Het is een heerlijk opzwepend nummer dat perfect samengaat met de ijle vocalen van Warpaints Emily Kokal. (AB)
Caribou – Our love
En of Daniel Snaith ons doet uitkijken naar zijn opkomende album ‘Our love’. Na de geslaagde nieuwe richting die de Canadees ten tijde van ‘Swim’ in ging, pakte hij voor dit album uit met het ijzersterke ‘Can’t do without you’ en nu ook met de titelnummer van de opkomende langspeler. De psychedelica van het oudere werk blijft bij de song behouden, zij het in een iets minder opzichtige positie, de productie is toegankelijker dan ooit tevoren. Een erg belangrijke, vitale beat en een quasi-houseslot doen het liedje overhellen naar de elektronischere kant van het geluidsspectrum en zorgen er ook voor dat de artiest het potentieel heeft om een breder publiek te bereiken. (TK)