We nemen aan dat iedereen die hiernaar doorklikt weet waar het over gaat: de luidste band ter wereld streek neer in Brussel. Wie er bijvoorbeeld in 2009 bij was op Pukkelpop weet dat die titel niet gestolen is. Bij Indiestyle zijn de meningen over dat concert verdeeld. Onze hoofdredacteur zal je telkens opnieuw vertellen met hoeveel passie hij dat optreden veracht, terwijl het voor ondergetekende en fotograaf Bart Vander Sanden tot één van de geniaalste dingen behoort die we ooit zagen.
De vraag die iedereen bezig hield voor het concert van de Ierse groep die in 2013 voor het eerst in twaalf jaar een nieuw album uitbracht, was uiteraard hoe luid het deze keer ging zijn. “Iedereen moet buigen voor de regelgeving”, zei de ene. “MBV speelt luid of ze spelen niet”, zei een ander. Toen de roadies van het podium verdwenen, schoot de beamer aan en wist een voor 75% volgelopen zaal meteen welk van de twee het zou worden. “The promotors have enforced Belgian law because they are afraid of Belgian authorities. MBV would like to tell you that this is the only country to date which has enforced such an unintelligent law”, konden we lezen. Opmerkelijk, gezien het genre van de Ieren.
Shoegaze draait om een zware geluidsmuur die opgetrokken wordt en waaruit veelal hoge melodieën voor het contrast zorgen. De zangpartijen worden traditioneel zeer stil in de mix gegoten om zo ook eerder een begeleidend element te worden. Op Pukkelpop werden geluidspieken genoteerd van 125dBA. Wat ondergetekende daar van bijgebleven is, is dat een dergelijk volume een bezwerend effect op het lichaam heeft. Elke noot wordt door elke spier waargenomen en zelfs de lucht die je inademde leek te trillen. En ja hoor, al vanaf opener ‘I Only Said’, dat ons toen ze het in 2009 speelden tijdens hun soundcheck nog wakker schudde op de camping, was duidelijk dat een herhaling van die ervaring er vanavond niet inzat. We wisselden onderling een blik met elkaar en dachten hetzelfde: te stil.
Sommige toeschouwers dachten meteen in te grijpen door de band aan te manen om luider te spelen, al had zanger Kevin Shields ons echter vriendelijk verzocht niet te luid te roepen, om zo te voorkomen dat we per ongeluk over de decibellimiet zouden gaan en bijgevolg de wet te breken. Het was waarschijnlijk al jaren geleden dat de zwartgallige man nog zo komisch uit de hoek kwam. Met ‘When You Sleep’ werd het tweede van de zes nummers uit ‘Loveless’, hun bekendste plaat, ingezet terwijl ‘New You’ wat later het eerste was uit hun recenste worp ‘m b v’. Gelukkig spreekt de muziek voor zich, want ook aan een lager volume zijn de vocals nagenoeg niet uit het geluid te ontwarren.
In de Ancienne Belgique geldt net als in de meeste andere zalen dat de geluidslimiet een gemiddelde is van het over een tijdspanne van een kwartier gemeten volume aan de sounddesk. Op die manier probeert de wetgeving de nodige ruimte te geven aan de dynamiek die sommige passages nodig hebben om iets luider te zijn dan de rest van een optreden. Vanavond hadden we de indruk dat My Bloody Valentine op voorhand beslist heeft welke songs ze harder zouden spelen dan de rest om zo rond dat gemiddelde uit te komen. Zo voelde bijvoorbeeld het geweldige ‘Only Shallow’ een pak luider aan dan andere nummers. 125dB was het niet, maar je kon de muziek tenminste voelen, voor velen een belangrijk aspect. Het was namelijk enorm lastig om je te moeten concentreren om “er in te geraken”. Aan de groep lag het in elk geval niet: ze speelden alles perfect, de visuals waren tegelijk epileptisch en hypnotiserend, maar de muziek was zelden fysiek bezwerend en zeker niet zonder dat je jezelf erop hoefde te focussen.
Ook ‘Soon’, het laatste pareltje van ‘Loveless’ werd door de aanwezigen op applaus onthaald, maar misschien lag het hoogtepunt van de set wel aan het einde. ‘You Made Me Realise’, afkomstig van de gelijknamige EP uit 1988 was niets ontziend en wellicht ook het luidste nummer van de avond. Middenin de song is er de beruchte noise sectie die wel eens The Holocaust wordt genoemd. Wikipedia vertelt ons dat dit gedeelte live gemiddeld vijftien minuten duurt, al zijn er optredens geweest waarin het tot een half uur werd uitgesponnen. In 2009 werd tijdens die tien minuten de piek van 125dBA bereikt. In Brussel moesten we het om voor de hand liggende redenen met heel wat minder doen, maar die vijftal minuten van pure herrie is waar iedereen die vanavond aanwezig was zijn 37 euro voor had neergelegd. Veel luider was het niet, maar het was perfect.
Dat veel fans teleurgesteld naar huis gingen, staat vast. Moeten geluidsbeperkingen herbekeken en realistischer worden? We zijn er zeker van dat quasi iedereen die een kaartje koopt voor My Bloody Valentine weet wat hun te wachten staat en de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Onze oordoppen konden echter meer dan anderhalf uur in onze broekzakken blijven. Dan kan je uiteraard de discussie aangaan of het dan sowieso niet te luid is wanneer je oordoppen moet dragen, maar in shoegaze is volume een instrument. En wanneer dat instrument gekortwiekt wordt, kan de artiest niet de show brengen die hij wil brengen. En dat kan toch de bedoeling niet zijn?
De Ancienne Belgique programmeert binnenkort onder andere nog Fuck Buttons (04.10), Willis Earl Beal & Band (08.10), en CHVRCHES (20.10). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Officiële reactie van de AB op het statement van My Bloody Valentine over de geluidslimiet