Doof Worden Doe Je Zo – campagne van TMF en provincie Limburg

door Bart Somers

Gehoorschade bij jongeren vormt een steeds groter probleem. Onderzoek van de Universiteit van Gent toont aan dat de jongste 10 jaar, 12% meer gevallen van oorsuizen werden vastgesteld bij jongeren tussen de 6 en 18 jaar. Zowat 18% van de Vlaamse jongeren heeft last van continu piepen of oorsuizen. Reden hiervan is veelal de onvoorzichtigheid bij blootstelling aan te luide muziek. Om jongeren bewust te maken van het gevaar om permanente gehoorschade op te lopen, lanceert jongerenzender TMF i.s.m. de provincie Limburg, de campagne “Doof worden doe je zo!”.

Met de campagne “Doof worden doe je zo!” willen TMF en de provincie Limburg jongeren bewust maken van de risico’s op gehoorschade. Een doorlopend gepiep of continue oorsuizing kan heel belastend zijn, zowel fysiek als psychisch. Bovendien vormen deze symptomen vaak een vooraankondiging van een verminderd gehoor op latere leeftijd, of in sommige gevallen een permanente overgevoeligheid voor geluid.

Om de campagne kracht bij te zetten werd een spraakmakende tv-spot ontwikkeld die te zien zal zijn op TMF. Daarnaast lanceert TMF de website www.doofwordendoejezo.be. Hier kunnen jongeren online gaan testen hoe groot hun gehoorschade in de toekomst zal zijn indien zij niet de nodige voorzorgen nemen.

“Door de problematiek om te draaien en jongeren er op te wijzen hoe snel zij doof kunnen worden, proberen we hun aandacht te krijgen en ze bewust te maken van de risico’s die zij nu lopen. Jongeren lopen nu de schade op en worden er meestal pas later mee geconfronteerd. Vandaar onze boodschap om muziek ten volle te beleven maar dat wel op een veilige manier te doen”, aldus Kristoff Coolen, marketing en programming manager TMF.

De samenwerking tussen TMF en de provincie Limburg kwam heel natuurlijk tot stand. “TMF is natuurlijk de uitgelezen partner om jongeren te bereiken”, zegt gedeputeerde van jeugd Sylvain Sleypen. “Daarnaast vervult de provincie Limburg al enkele jaren een voortrekkersrol met ALLEARS!, een bewustmakingscampagne rond gehoorschade waarmee we o.a. 60.000 paar oordopjes samplen op grote festivals”, vervolgt Sylvain Sleypen.

“Tenslotte hebben zowel de provincie Limburg als TMF niet de behoefte om belerend over te komen maar wel om jongeren op een correcte en leuke manier aan te spreken rond gehoor en lawaai”, besluit Kristoff Coolen.

Naast de “Doof worden doe je zo!”-test bevat de website ook tal van praktische tips om het risico op permanente gehoorschade na een avondje stappen of het beluisteren van muziek via de mp3, aanzienlijk te verkleinen. Via een speciaal ontwikkelde Facebook applicatie kan je bovendien gaan testen hoe doof je vrienden zijn.

Van maandag 2 tot en met vrijdag 7 oktober staat ook TMF’s after school programma “What The Fuck” helemaal in het teken van de campagne “Doof worden doe je zo!”. VJ’s Sofie en Astrid ontvangen die week een pak artiesten in Muzikodroom in Hasselt en praten er met hen over gehoorschade bij jongeren.

Als orgelpunt van de campagne organiseert de provincie Limburg op zaterdag 9 oktober, samen met alle hoorcentra in Limburg, de ALLEARS!-dag. Tijdens die dag kan iedereen gratis zijn gehoor laten testen. Ook kan je dan tegen een éénmalige korting van 25% op maat gemaakte oordoppen aanschaffen. Voor meer info over de producten en de hoorcentra waar je terecht kan die dag verwijzen we je door naar www.limburg.be/allears.

De campagne “Doof worden doe je zo!” is een initiatief van TMF in samenwerking met de Provincie Limburg.

Doof Worden Doe Je Zo

ALLEARS!