Foto’s door Andre Joosse
Pete & The Pirates, Airship en Spectrals in TRIX op 21 oktober: gevarieerd, maar harmonieus drieluik
Groot jolijt bij Indiestyle toen bekend gemaakt werd dat het Antwerpse muziekcentrum TRIX Pete & The Pirates, één van onze persoonlijke indie favorietjes, geprogrammeerd had. Nog groter werd dat jolijt toen niet enkel het opkomende Spectrals, maar ook het ondertussen naam en faam makende Airship aan de programmering van die avond werden toegevoegd. Bijster indrukwekkend was de opkomst niet, maar des te aangenamer was de avond voor de aanwezige genieters.
En genieten was het. Spectrals, de piepjonge band rond Louis Jones, die vocaal heel wat weg heeft van een shoegazende Alex Turner, beet de spits af. De band schudde een halfuur lang dromerige, doch vuile songs uit hun mouw, die vrolijke tot melancholische taferelen opriepen, zonder zich onderling te kunnen onderscheiden. Spectrals heeft met hun sound zeker en vast iets moois te pakken en bewijst hier ook van wanten te weten. Toch is er nog heel wat werk voor de boeg wat betreft differentiatie en het toekennen van een eigen identiteit aan elke song.
Tweede act op het menu was Airship, de band die ongetwijfeld een groot deel van de toeschouwers naar TRIX gelokt had. Na een tijdje als voorprogramma meegehinkt te hebben met heel wat grote bands, trekt het viertal nu alleen rond, met debuut ‘Stuck in this Ocean’ trots op zak. Dit album bulkt van de ruige riffs, maar tekstueel schemert er heel wat melodramatische weemoed door de in het eerste gehoor struis klinkende songs. Frontman Elliot Williams heeft genoeg charisma om een Sportpaleis te charmeren, hoewel een persoonlijke toets doorheen de setlist helaas afwezig bleef. De band stond bij momenten weinig overtuigend op podium, maar heeft gelukkig genoeg songs die ook op zich overeind blijven staan.
Dessertband Pete & The Pirates klinkt minder zwaarwichtig dan eerdergenoemde groepen en bij het beluisteren van visitekaartje ‘Mr. Understanding’ bewijzen ze ook duidelijk garant te staan voor compacte, razend actieve songs die doorweven zijn van de grappige en clevere songteksten. Een duidelijke succesformule, die menig meerwaardezoeker kan afschrikken, door het schijnbare gemak dat door de songs van P&TP heen lijkt te schijnen. Maar ere wie ere toekomt met hun tweede volwaardige album ‘One Thousand Pictures’ vecht de band deze bechuldigingen kordaat aan. Een volwassener portret van de vrolijke lads wordt hier neergezet en voortaan verdienen deze zeebonken dan ook erkend te worden als degelijke rockformatie en niet enkel afgeschreven te worden als gemakkelijk happy indie groentje. Theatraal hotste en botste het vijftal van eerdergenoemd ‘Mr. Understanding’, dat ‘Chelsea Dagger’-gewijs met gemak in alle voetbalstadia kan meegebruld worden, tot andere klassieker ‘United’ om te eindigen bij het coming-off-age ‘Half Moon Street’. Het publiek kon dit ontembare enthousiasme wel smaken en mocht op tijd en stond ook even genieten van een teder moment, wanneer zanger Thomas Sanders huilerig de timidere breekpunten in enkele songs de zaal in zong.
Tevreden en verzadigd konden we de avond afsluiten. We genoten van drie bands die, hoewel ze wezenlijk en inhoudelijk erg verschilden, elk een deel van een harmonieus drieluik verzorgden.
TRIX zet de komende weken onder meer School Is Cool (27.10), Silver Apples (08.11) en Bass Drum Of Death (09.11) op het podium. Hier klikken voor tickets, de volledige kalender en verdere info