Foto’s Bart Vander Sanden, verslag Anke Verbeke
Claire Boucher gelooft dat wij op aarde zijn gezet door marsmannetjes en dat klinkt stevig door in de muziek die ze onder haar alter ego Grimes maakt. De hype rond deze lichtelijk doorgedraaide, met een betoverend paar stembanden gezegende zangeres was nooit veraf. Toen dit intergalactische elfje eerder dit jaar haar album ‘Visions’ releasede, brak de gekte rond haar begeesterend naïeve, doch steeds op het randje van krankzinnigheid balancerende dreampop pas echt los.
Geteisterd door een griepje hield Grimes het slechts een half uur vol in de uitverkochte Rotonde. Gelukkig wist ze gedurende dat halfuur het hele publiek, dat trappelend van ongeduld klaarstond, dol te draaien met haar begeesterende stem en eclectische beats. Openen deed de Canadese met de warm onthaalde hit ‘Vanessa’, een nummer dat live dubbel zoveel kracht meekreeg door de vele samples van onder andere de intrigerend ijlende vocalen van juffrouw Boucher zelf en de krachtige ritmes die doorheen de zaal dreunden. In een mum van tijd kreeg ze zo de menigte aan het dansen en dit wist ze aan te houden gedurende haar hele set. ‘Circumambient’ gonsde op dezelfde wijze voort en ook ‘Be A Body’ en ‘Oblivion’ droegen hun steentje bij aan de vierde dimensie die Grimes in de Botanique had weten te creëren.
Helaas kwam Grimes weldra al aanzetten met paradepaardje ‘Genesis’ wat ons deed vermoeden dat het einde van de show niet veraf kon zijn. En inderdaad: Boucher verdween van het podium toen de laatste intergalactische tonen van het nummer weggeëbd waren, keerde kort terug om ‘Symphonia IX’ te brengen en ging er dan voorgoed vandoor, als een dief in de nacht.
Les Nuits zetten de komende dagen onder meer Citizens! (19.05), Blood Red Shoes (20.05) en Gravenhurst (21.05) op de affiche. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.