2021 is ondanks alles een jaar vol boeiende muziek gebleken, maar op vlak van optredens was het (om evidente redenen) opnieuw moeilijk. We gingen allemaal noodgedwongen een knipperlichtrelatie aan met onze favoriete concertzalen. Op de leukste momenten van het jojobeleid werden we er echter met gemak aan herinnerd waarom we er nu weer alles aan deden om ondanks de omstandigheden zoveel mogelijk optredens mee te pakken. Onze redactie presenteert jullie onze favoriete livemomenten van 2021, in de hoop dat dit volgend jaar weer een uitgebreider artikel mag worden.
Stikstof die de nobele taak op zich nam om de grote concertzalen van het land af te breken. (Ewout)
Danny L Harle en Mechatok die een heerlijk fout feestje bouwden met melige eurodancebangers in Botanique (Tobias)
Het publiek bij Danny L Harle en Mechatok dat gemondmaskerd losging en het euforische feestje zo een post-apocalyptische toets gaf (Tobias)
Drie dagen schouderpijn hebben door bloednuchter non-stop te fistpumpen bij Danny L Harle en Mechatok (Daan)
De nieuwe Kompass waar je het plafond bijna met je vingertoppen kan aanraken (Tobias)
Kompass die de oude traditie van teringlange rijen en slechts 1 bonnetjeshok meegenomen heeft naar de nieuwe locatie. (Daan)
Mattias De Craene in de gietende regen in het verre Limburg aanschouwen op een podium dat op een heuvelwand was geïnstalleerd op Absolutely Free Festival waardoor je zelfs van bij de voet nog 15 meter veraf stond. (Yannick)
Chibi Ichigo die van de lockdown gebruik had gemaakt om haar sound volledig om te gooien en een pompende rave te houden tijdens Fifty Lab (Tobias)
Stuff. die applaus-salvo’s bleef krijgen van een uitzinnig Jazz Middelheim-publiek. Zonder regels een allereerste keer écht mogen feesten, was zo bevrijdend. (Yannick)
Kabeaushé die tijdens hun show op Fifty Lab aardbeien met chocolade door het publiek liet rondbrengen “omdat ze dat in Kenia niet hebben” (Tobias)
Na anderhalf jaar ‘Galore’ te hebben grijs gedraaid, eindelijk de engelachtige zang van oklou mogen aanschouwen. ♡ (Yannick)
De loop van dashboard- en gsm-opnames die als achtergrond beelden de collage-achtige ambient set van Space Africa op Le Guess Who? kracht bij zetten. (Ewout)
Naar goede gewoonte dansvloeren legen samen met DJ Cobbaert (Daan)
Arooj Aftab die op Le Guess Who? vergezeld van een harp en contrabas een ode brengt aan Ghazal, een oosterse traditie van klaagzangen. (Ewout)
AceMoma die op Horst het festival in gang mocht doen schieten. De euforie in het publiek was duidelijk voelbaar. Corona was eindelijk iets wat volledig achter ons lag. Little did we know (again). (Ewout)
MC Yallah die de Gentse Kouter inpakte met onverstaanbare maar pijlsnelle raps (Tobias)
Black Country, new road die in de Botanique quasi integraal hun aankomend album bracht. (Ewout)
Het innemende – te korte – optreden van Cassandra Jenkins in de Rotonde van de Botanique (Jonas Vda)
De girl die aan het mediteren was tegen de boxen tijdens modulaire techno op Horst (Daan)
Chupa Chupsdrankje met druivensmaak sippen na drie dagen stampen op Horst (Daan)
Onderstaande tune shazammen tijdens de set van Juliana Huxtable op Horst (Daan)
Acidcore om 8u ‘s ochtends in een volgepakte Molotov tijdens de heropening van het nachtleven (Daan)
Een uurtje ervoor een heel luide “FUUUUUCK” horen omdat een dude in de vijver van diezelfde Molotov gevallen was (Daan)
Dankzij Joost in de AB voor het eerst in anderhalf jaar moshen op… Crazy Frog (Tobias)
De live première van Youtuber Acid z’n nummer ‘Go Acid’ tijdens Joost in de AB (Tobias)
De Berlijnse club taferelen voor het slagwerk feestje met Toxe en Oli XL. Eén uur voordat de deuren open gingen was de rij al gigantisch lang. De gelukkigen die binnen geraakten in de chaos mochten het meest epische feestje in de slagwerk geschiedenis meemaken. (Ewout)
Beats beats beats op Paradise City, we mochten weer! (Jonas Vda)
De Ambassade die in de botanique Ian Curtis even weer tot leven leek te wekken tot de darkwave-vibe meermaals verpest werd door dronken Franse concertgangers die na ieder nummer ‘PLUS FORT’ schreeuwden. (Louis)
Anderhalf uur aanschuiven op Copacobana om een aparte set van Shht live te zien tussen 15-jarigen die net van mama toestemming gekregen hadden om hun eerste festival mee te pikken, en dus bij ieder nummer moshten alsof het tevens ook hun laatste festival was. (Louis) (nvdr. Die kans bestaat ergens wel. Jonas Vda)
Wallace Vanborn die uitvoerig het beste van zichzelf gaf op Boomtown om daarna fans persoonlijk te bedanken aan de merch stand. (Louis)
Emotioneel worden omdat iedereen tijdens een meer dan stevige stortbui blijft doorfeesten bij Nosedrip en Orpheu The Wizard want we hadden er meer dan lang genoeg op moeten wachten (Daan)