Première: Dijf Sanders laat je met ‘Dijfkracht’ binnenkijken in zijn inspiratie en invloeden

door Gilles Dierickx

In 2017 was z’n exotische conceptalbum ‘JAVA’ nog een van dé smaakmakers binnen eindejaarslijstjes. Het voorbije jaar was hij bijgevolg niet weg te slaan van menig club- en festivalpodia, maar intussen sleutelde hij ook achter de schermen mee aan het geluid van Baloji, Eefje De Visser, Sylvie Kreusch, MDC III en wie niet meer, en momenteel tourt hij aan de zijde van Mauro met diens indrukwekkende ode aan Boudewijn De Groots cultplaat ‘Nacht en ontij’.

Het mag met andere woorden niet verwonderen dat de creatieve duizendpoot in Dijf Sanders inspiratie binnenkrijgt aan de lopende meter. Daarom besliste de Gentse multi-instrumentalist om die interessante poel aan invloeden en interesses met de wereld te delen, en wel in een Spotify-playlist, Dijfkracht gedoopt. Dijf koppelde er ook een website aan, waarop hij wekelijks zijn keuzes wat toelicht. De post van deze week gaat hier in première, en vind je via deze link. Tegelijk legden we Dijf dan ook maar meteen enkele vragen rond zijn luistergedrag voor, want wie is er nu niet benieuwd naar een duik in zo’n onuitputtelijke catalogus?

Dijf bracht onlangs ook de nieuwe single ‘SandWitches’ uit – check die hieronder.

Welke plaat leg je de laatste tijd regelmatig op?

Journey in Satchidananda van Alice Coltrane.

Welke recente release kon je meteen bekoren?

‘Dreamhatcher’ van MDCIII. Net uit, en ik heb ze gemixed, dus ik weet al langer hoe straf ze klinkt.

Is er een classic die je onlangs hebt (her)ontdekt?

‘Black monk time’ van The Monks.

Zit er een guilty pleasure in je collectie?

Ik schaam me nergens voor. ?

Wat is je ideale hangover soundtrack?

Khruangbin.

Vinyljunkie, Spotify-adept, of beide?

Van junkie naar adept. Vinyl kan je alleen thuis beluisteren en daar luister ik bijna niet naar muziek.

Herinner je je de eerste plaat die je ooit kocht?

Mijn eerste cassette was ‘Appetite for destruction’ van Guns ‘n Roses.

Welke drie bands of artiesten hebben een ontegensprekelijke invloed op het werk van Dijf Sanders?

Moeilijk te zeggen. Dit verandert voortdurend. Van plaat tot plaat verander ik van invloed. Maar Eden Ahbez heeft veel betekend voor mijn voorlaatste album ‘Moonlit planetarium’. Voor de rest zijn Aphex Twin en Ariel Pink wel belangrijk. Niet zozeer als invloed, maar meer als voorbeeld dat alles kan en eigenwijs mag zijn.

Misschien onmogelijk, maar we proberen ter afronding: wat is je ultimate favourite, het steeds-weer-naar -teruggrijpen-volgens-jou-allerbeste album OOIT?

‘Nacht en ontij’ van Boudewijn De Groot. De perfecte psychedelische bedtime-story soundtrack.