Niet te missen avant-garde pop en electronica op Different Class

door Milena Maenhaut

Elke zomer brengt cultuurplatform Subbacultcha Belgium een nieuwe generatie artiesten samen die het geluid van morgen bepalen. Dat doet de organisatie in de vorm van een ééndagsfestival, steevast met namen die je tijdens de festivalzomer op geen andere affiches terugvindt. Het evenement ontstond zes jaar geleden als Wastelands, maar gaat ondertussen door het leven als Different Class. Dit jaar vindt het festival plaats op 11 augustus in de Gentse Bar Bricolage. Met alumni als Kedr Livanskiy, John Maus, Molly Nilsson, U.S. Girls en Amen Dunes heeft het platform al lang bewezen een neus te hebben voor al wat buiten de hokjes en lijntjes kleurt.

Het festival is exclusief toegankelijk voor leden. Voor 8 euro per maand ben je daar ook één van, krijg je maandelijks een magazine in je bus en toegang tot een hele reeks evenementen. Wie wil gaan en nog geen lid is, kan dat ter plekke worden. Hieronder stellen we je de zes artiesten voor die Subbacultcha bombardeert tot een different class:

Partners
Motivatie om vroeg naar de dokken te komen vind je bij Partners. Het project van Gentse kunststudenten Femke Fredrix en James de Graef opent Different Class 2018. Het duo creëert een dialoog tussen visuele kunst en muziek – zowel field recordings als studio-opnames met een breed spectrum instrumenten komen aan bod. Dat resulteert naar eigen zeggen in “the perfect backdrop for spastic movement and strong emotions towards kittens”. (Milena)

Yves Tumor
Belgische fans van vooruitstrevende electronica zaten hoogstwaarschijnlijk al een tijdje te wachten op een eerste doortocht van Yves Tumor in ons land. De Warp-signee heeft doorheen zijn discografie al met heel wat verschillende genres geëxperimenteerd en weet zo moeiteloos dissonante chaos en zachte ambient met elkaar te verenigen. Met zijn recentste single ‘Noid’ heeft de artiest alweer een onverwachte bocht gemaakt. De kans dat hij die ongrijpbaarheid meeneemt op Different Class is bijzonder groot en hopelijk is het effect ervan live even verpletterend als door de koptelefoon. (Pascal)

Oklou
Drie jaar geleden stichtte Marylou Mayniel in Parijs het vrouwelijke dj-collectief TGAF, waarna ze onder de naam Oklou mixtapes en dj-sets uitbracht. In maart debuteerde Mayniel met ‘The rite of May’ waarop ze haar karakteristieke trip-hop en electronica verzoent met pop. De EP kwam uit bij Nuxxe, een platenlabel en collectief dat ontstond uit onvrede van vier Franse en Britse artiesten – Coucou Chloe, Oklou, Sega Bodega en Shygirl – met de muzieksector. (Milena)

Carla dal Forno
Voor liefhebbers van hypnotiserende droompop plant Subbacultcha Carla dal Forno neer in Bar Bricolage, en een betere keuze had de organisatie bijna niet kunnen maken. Door middel van rokerige producties en haar spokende stem zet de van oorsprong Australische multi-instrumentaliste de poorten wagenwijd open naar een trippy, nostalgische dimensie op een manier die doet denken aan Hype Williams. (Pascal)

Liss
De muziekscene van het Deense Aarhus lijkt overschaduwd te worden door grote broer Copenhagen die met onder meer Iceage en Efterklang een reeks vooruitstrevende Scandinaviërs voortbrengt. Toch kent de stad een dynamische ondergrondse punk- en metalscene en wordt dankzij Liss ook de electropop op de kaart gezet. Sinds goed ontvangen debuutsingle ‘Try’ (2015) maakt het viertal een eigenzinnige mix van R&B, pop, postpunk en 80s electronics. (Milena)

Blue Hawaii
Blue Hawaii is waarschijnlijk de naam die bij de meesten al een belletje doet rinkelen. Raphaelle Standell (Braids) en Alex Kirby draaien namelijk al een tijdje mee in het droompopcircuit. Na vier jaar stilte bracht het Canadese duo vorig jaar ‘Tenderness’ uit, een album waarop de koele synthpop plaats heeft geruimd voor iets dat minder grauw is en zich meer richt op dansvloeren – en naar alle waarschijnlijkheid ook op die van de Bar Bricolage. (Pascal)