Terwijl Cashmere Cat nog steeds geen debuutalbum in de rekken heeft liggen, speelt hij ondertussen wel gigantische shows. Zo ook op Dour, waar de Noor voor een goed gevulde Boombox plaatjes kwam draaien. Hoewel hij op de hoogte is van alle laatste hippe producers uit het electronicamilieu, opteerde de artiest om donderdag vooral te focussen op zijn eigen muziek. Soms voelde dat een beetje overdadig aan: de kenmerkende dropjes (verkleinwoorden zijn overal op zijn plaats als we spreken in Cashmere Cat-termen) werden keer op keer weer uitgemolken en de opbouwen werden te lang gerekt. Bovendien maakte dat element de hele show ook wat berekenbaar, terwijl de kracht van een dj-set net vaak een soort van onvoorspelbaarheid is.
Waar de veelgevraagde muzikant voorheen vaak de laatste nieuwe r&b- en hiphophitjes draaide, bleven die genres nu beperkt in de mix: we hoorden wel een ‘Hannah Montana’ en natuurlijk mocht ook Kanye-productie ‘Wolves’ niet ontbreken, maar over het algemeen zocht Høiberg het gisteren vooral in de jersey club-scene. Dat zorgde voor een fijne, huppelbare set die met kenmerkend dubbele beats de massa makkelijk deed opveren. Bovendien haalden ook enkele minder commerciële liedjes de set, wat dan weer voor een fijne afwisseling zorgde – al hadden we zoals gezegd op iets minder eigen materiaal gehoopt. Hoewel er dus een aantal minpuntjes opdoken in de show, verklaarde die wel weer het succes van de Noor: net zoals bijvoorbeeld Flume wist ie electronica poppy te doen klinken en daarbij apprecieerden wij dan weer de meer undergroundweerhaakjes die de kater daarbij plaatste.
Foto van Maria Jose Govea (via Facebook)
Check onze foto’s van dag 2 hier. Alle reviews van Dour vind je op onze live-pagina.