Eerlijk, we hoopten dat het een druilerige dag ging zijn. Fikse regenbuien en een flinke windstoot gaan immers goed samen met de onheilspellende muziek van Ansatz Der Maschine. Wie deze week de tijd nam om ‘Heat’, de derde en nieuwe plaat van het collectief te beluisteren, weet ook dat de band met hand en tand gewapend is om het nieuwe jaar goed in te zetten.
(Foto door Lightfreezer)
Vooraleer de Kortrijkzanen in eigen stad hun voorname wapens in de strijd konden gooien, was het de beurt aan de Brusselaar Vinz. De singer-songwriter met karakteristieke stem is geen kleine garnaal. Al jarenlang timmert de Vlaamse Lou Reed gestaag aan zijn weg naar de top. In Kortrijk toonde hij andermaal zijn professionalisme op het podium. Vinz brengt knappe, originele verhalen met een doorleefde, van levenswijsheid doordrongen stem. Aanvankelijk leek die combinatie ook in Kortrijk te werken. Met nummers als ‘Sign of the Living’ en ‘Parchment List’ kreeg de songwriter de handen op elkaar. Al creëert Vinz pas echt een extra dimensie wanneer ’s mans pianist hem op het podium vervoegt. Vooral ‘Particles’, terug te vinden op het op vinyl uitgebrachte ‘Rabbit Moon’, gaat recht naar het hart. Wanneer de pianist het podium verlaat, verliest Vinz ook het merendeel van het publiek. Door te veel nummers te spelen, begaat de songwriter een kapitale fout. Het stuit ons tegen de borst dat een man met zoveel ervaring zich nog laat vangen aan dergelijke jeugdzonden. Jammer want onze zin naar meer werd zo moeiteloos vervangen door een gevoel van verzadiging. Zonde.
Wie eerdere cd-releases van Ansatz Der Maschine bijwoonde, weet dat de band op dergelijke bijzondere momenten altijd een tandje bijsteekt. Niet alleen speelt de groep deze shows met een ruim arsenaal aan gasten, tegelijk doet ze al het mogelijke om ook visueel iets aan de bezoekers aan te bieden. De videobeelden op de achtergrond waren bij momenten van een uitzonderlijk cinematografisch niveau. Ansatz Der Maschine maakt er ook de ideale soundtrack voor. Daarvoor gebruikt de band een aantal geheime wapens. Naast het reguliere pakket aan blazers, doet genie en grote brein van het project Mathijs Bertele in ‘Heat’ ook beroep op de fantastische drummer – je kent hem van The Bony King of Nowhere – Jan D’haene, zangeres Renée Sys, die met haar engelenstem een zekere sereniteit en rust in de keet bracht en Tom Vangheluwe, programmator van De Kreun die de gitaarlijnen voor zijn rekening nam.
Wat je op het podium ziet, is een hechte bende van uitstekende muzikanten die elkaar goed aanvoelen en al dan niet bewust een zekere dynamiek, energie, magie uitlokken. Het is net die synergie die zorgt voor een resem aan topsongs. De bombastische momenten waar alle instrumenten samen weerklinken en elkaar aanvullen, versterken net de zeer fragiele tussenkomsten van de gloednieuwe zangeres Renée Sys. Denk hierbij aan ‘Le Vent Polaire’ en ‘Februari 11th’. Ansatz Der Machine heeft op ‘Heat’ minder uitzinnige stukken staan dan op ‘Painting Bad Weather on her Body’ maar dat maakt hun live-performance niet minder explosief. Veel meer dan vroeger zit het hem in de subtiele details, de verruimende melodieën, het vernuftig compositietalent van Mathijs Bertele en de pure stem van de zangeres.
Het zijn deze componenten die van Ansatz Der Maschine een vreemde eend in de bijt maken, een band met een aparte sound die met geen enkele andere Belgische band valt te vergelijken en zichzelf zo hors catégorie plaatst. Wij zien Ansatz Der Maschine dit jaar met ‘Heat’ potten breken. Hun passage in De Kreun was alvast een toonbeeld van een groep met een fantastische live-reputatie.
De Kreun zet de komende weken en maanden onder meer Dirty Beaches (21.02), Het Zesde Metaal (16.03) en Motorpsycho (27.04) op het podium. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Check de website van Ansatz Der Maschine voor meer live dates.
Lees hier het Indiestyle interview met Ansatz Der Maschine
Album verdeeld door N.E.W.S