“This machine is taking all your cash. All the fun is happening somewhere else.” Het leek bij momenten een metafoor voor de show van Soulwax, toen de drie drummers het zoveelste salvo inzetten. Want ondanks al het visueel vernuft en de muzikale spitsvondigheden, gingen wij toch met gemengde gevoelens naar huis.
Foto’s door Guillaume Decock.
‘From deewee’ heet de nieuwste plaat van Soulwax, een verwijzing naar de makers én bovenal de gelijknamige studio die de broers in Gent bouwden. Voor de bijhorende tournee verkasten ze de controlekamer eventjes naar Brussel, aangevuld met drie platformen voor hun drummers. Soulwax mag dan wel ooit begonnen zijn als rockgroep waarin electronica doorsijpelde, tegenwoordig moet een volledig analoge batterij synthesizers benadrukken dat het hier wel degelijk om “echte” muziek gaat. Analogue dance music (ADM): het gaat nog een ding worden.
Al die achtergrondinfo had je natuurlijk al ergens opgevangen. ‘From deewee’ is ondertussen bijna een maand uit, en in de mediacampagne naar aanleiding daarvan werd elke keer weer gehamerd op hoe speciaal het ontstaansproces is (live opgenomen, beste take overgehouden!), hoe belangrijk Soulwax vroeger was (pioniers van de new rave!) en dat ze wel lang op zich hebben laten wachten (twaalf jaar!) – telkens met grote uitroeptekens erbij. De broers lijken niet enkel de controle te hebben over hun muziek zelf, maar ook over hoe die elders behandeld wordt.
Maar dus: de liveshow. Niet enkel muzikaal grijpt Soulwax tegenwoordig terug naar de funk en electronica van begin jaren ’70, ook visueel knipogen ze sterk naar de futuristische interieurs van Kubrickfilms als ‘2001: A space odyssey’ en vooral ‘A clockwork orange’. Kosten noch moeite werden wederom gespaard voor de omkadering – wij houden ons hart al vast voor de dag waarop de midlifecrisis van deze gearheads aanbreekt.
Wie voor het dansfeest kwam, had beter enkel een kaartje voor de aftershow met 2 many dj’s gekocht. De nummers van ‘From deewee’ steunen zoals eerder vermeld op de beginselen van funk en electronica, en werden ook live zo behandeld. Ritmes werden uitgerokken, ontleed, verdraaid en weer opgetrokken terwijl Stephen en David Dewaele hun modulaire synthesizers in allerlei bochten wrongen. Boeiend om te zien, maar de ravers in het publiek bleven op hun honger zitten. Tot ‘Missing wires’ werd ingezet met een drumsalvo dat later tot vervelens toe zou terugkomen. Het eerste herkenningsapplaus was een feit.
Kort daarna was er al een volgende euforisch moment toen een aanzwellend ‘Krack’ in het Nite-versions jasje voorbijkwam. ‘Is it always binary’ en ‘Do you want to get into trouble’ schakelden een versnelling terug, terwijl David voor de gelegenheid z’n gitaar aangespte. Wat ademruimte was welkom, al deed ‘My tired eyes’ ons vervolgens wel wat ongedurig worden. ‘Transient program for drums and machinery’ werd ingekort en ging met behulp van enkele drumfills over in ‘Another excuse’. Stephen gaf zelf aan dat het allemaal een excuus was om weer voor ons te spelen, en wij geloofden hem graag. Deze door zichzelf geobsedeerde versie van Soulwax was echter wellicht niet de verhoopte terugkeer waar vele ravers van het eerste uur op gewacht hadden. Een uitgekiend en kortstondig ‘NY excuse’ maakte wel veel goed, al konden we ons niet van de indruk ontdoen dat die drie drummers meer gimmick dan meerwaarde waren.
De bisronde bestond voornamelijk uit meer Nite Versions: ‘E-talking’, ‘Accidents and compliments’ en ‘Miserable girl’, dat nog steeds klinkt als het officieuze voetbal-anthem van de Buffalo’s. Het was bijgevolg een rare beslissing om daarna nog eens terug te keren voor albumafsluiter ‘Goodnight transmission’. Deze Soulwax sloot af met gedimde lichten in plaats van een knal – zie daarin gerust een metafoor voor de hele show.
Lees hier onze review van ‘From deewee’.
Soulwax speelt vanavond opnieuw voor een uitverkochte AB, en staat deze zomer op Best Kept Secret en Rock Werchter.
De AB programmeert binnenkort onder andere Austra (16.04), The Jesus And Mary Chain (18.04) en Pharmakon (23.04). Een volledig overzicht vind je op de site van de zaal.