Blue Daisy, de Brit die in de gezellig drukke Kantine mocht optreden, was niet zo’n vers talent als een naam als Big Next zou doen vermoeden. Zijn vroegere output focuste zich evenwel op de producer-kant van het duistere hiphop en r&b gebeuren, hetgeen hem al regelmatig aandacht van Pitchfork en FACT opleverde. In Gent kwam de de man evenwel zijn nieuwe album voorstellen: ‘Darker than blue’ komt op 25 september uit op het eveneens Gentse R&S-label en daarop lijkt Kwesi Darko zich meer te gaan profileren als rapper.
Het was uiteindelijk de magische halve cirkel voor het podium die de hoofdrol zou gaan spelen in het optreden. Achter de knoppen bleek Blue Daisy namelijk een controlefreak die zijn wereld van vuile beats, ijle electronicaschreeuwen en slijpschijfnoise stevig in de hand hield. Als een evil genius wikte en woog de artiest tot altijd hetzelfde einddoel bereikt kon worden: totale chaos. Dat leidde enkele keren tot momenten waarop de man zich verloor in een wirwar van faders, draaiknoppen en muisklikken. Ook kon hij geen genoegen nemen met een sample van vrouwelijke vocalen, een element dat nochtans vaak in zijn vroegere werk terugkomt. Die moest en zou hij met z’n eigen zware stem verdraaien tot het element perfect in de industriële sfeer paste.
Maar eigenlijk zaten we dan al een dik kwartier te kijken naar een optreden waarin Blue Daisy vooral de positieve kanten van zijn bezeten rapkunsten etaleerde. Zoals al gezegd duurde het geen vijf seconden vooraleer Darko in de magische halve cirkel dook om zich in ijl tempo expressief te beklagen over de wereld, de bitches en alles waar zijn mechanische muziek duidelijk nog geen afdoende antwoord op bood. De combinatie van pijlsnelle rhymes en muzikale afbraakwerken zorgde zo enkele keren voor werkelijk verheven momenten, waarop met de ogen toe geen verschil meer te horen was tussen mens en machine.
Zoals het een echte showcase betaamt, werd er ook plaats gemaakt om Blue Daisy de kans te geven enkele meer emotionele en laidback rapnummers te brengen. Die gingen gepaard met meer uitgesmeerde synths of enkele simpele snares. Toch bleef het altijd uitkijken naar dat moment waarop de machine zich in werking zou zetten.
Meer lezen over Big Next? Hiero!