De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
Hoewel het Momma Said So aanzienlijk voor de wind ging de laatste jaren, koos de Gentse groep ervoor om aan een kleine herbronning te doen. Ze gingen van vier naar drie groepsleden en gooiden die nochtans goedbekkende naam overboord – nu heb je te maken met Lip Service. Het hybride karakter van hun popliedjes bleef gelukkig behouden. Op debuutsingle ‘Together’ hoor je zelfs wat etnische percussie en prominente handclaps vervlochten, terwijl die karakteristieke pittige uptempo drums, hoekige gitaartjes en de vastberaden vocals van Kasper Cornelus nog steeds een perfect huwelijk vormen.
Tom Soetaert kan je kennen als toetsenist bij Amongster, maar de kerel schrijft ook eigen muziek. Daarmee kwam hij onlangs naar buiten als OUTER, met single ‘Eyja’. Zijn atmosferische, ijle kamerpop klinkt erg intiem en bezwerend, en doet meteen aan een soort uitgepuurde Sígur Ros denken. Het is dan ook toeval dat een trip doorheen Noord-IJsland het decor en de inspiratie vormde voor de muzikale én visuele invalshoek van de groep. Zelf noemt Soetaert het weleens zondagavondmuziek: mocht Duyster nog bestaan, het was de ideale opener.
Dezer dagen viert het Leuvense label Tangram Records z’n vijfde verjaardag. Daarom trekt de beatfamilie rond Uphigh Collective en Moodprint naar enkele steden voor showcases – na Londen, Berlijn, Parijs en Amsterdam landt de bende op 18 november weer in het Depot in de hometown. Uphigh Collective, samen met Mophito day one bezielers van Tangram, brachten deze week ook een nieuwe track uit. In februari verschijnt full album ‘Solitude’ en als we op dit ‘Centipede’ mogen afgaan, lijkt het duo z’n electronica-experiment er nog verder te zullen doortrekken. De rauwe onderlaag blijft opvallend behouden, maar geen louter harde beats meer voor de producers; wél pulserende synths, drums die ergens uit jazzy hiphop snoepen en duistere melodietjes. Uphigh Collective snapt het.
Dat Belgisch productiewonderkind Jasper Maekelberg de laatste jaren alomtegenwoordig is in muziekland, is al vaker gestaafd dan dat er water gevonden is op Mars. Jasper zette een punt achter zijn gitaristenpositie bij Warhaus om zich volledig op z’n eigen band Faces On TV (foto) te kunnen focussen – de stok ging in twee en de eerste neemt die laatste daarom mee als support. ‘The image of boy wonder’ is de single die de debuutplaat van Faces On TV voorafgaat, en klinkt opnieuw als een sterk staaltje groovende postpop. Hoewel vocals en synths op de voorgrond treden, valt snel op hoe fel het nummer doorspekt is met kleine details (klokkenspel, percussie, zelfs een dwarsfluit). Klasse, steeds opnieuw.
Het Brusselse mumble kwam zopas plots z’n kopje boven het punk/indie-oppervlak steken. In maart nam het viertal een ep’tje op, dat nu verschenen is. ‘All downhill from here’ werd opgenomen door Ruben Vandermeulen (Live Fast Die Young) en afgemixt door Bert Vliegen (Teen Creeps), wat zoveel wil zeggen als vakkennis gecombineerd met muzikaal enthousiasme. Licht melancholisch, beetje rommelig maar vooral erg oprecht: luister eens naar ‘It’s ok’ en je snapt wat we bedoelen.